ستون فقرات, کمر

 علائم دیسک  کمر و عوامل ایجاد آن

علائم و علل بیماری دیسک کمر

یکی از دردهای مربوط به ستون فقرات که زیاد در مورد آن شنیده‌اید، درد ناشی از دیسک کمر است. با احساس هر دردی در ناحیه کمرتان فکر نکنید که دردتان ناشی از دیسک کمر است. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که دیسک کمر را همه دارند! دیسک کمر عضوی از ستون فقرات است ولی در ایران به اشتباه به فتق یا بیرون‌زدگی دیسک کمر همان دیسک کمر گفته می‌شود! پیش از آن که درباره درد کمرتان قضاوت عجولانه کنید، این مقاله را مطالعه کنید. با مطالعه این مقاله، دیسک کمر را بهتر می‌شناسید و با علائم دیسک کمر و دلایل ابتلا به دیسک کمر بیشتر آشنا می‌شوید.

دیسک کمر چیست ؟

دلایل ابتلا به بیماری دیسک کمر

در ستون فقرات بدن، بالشتک‌هایی بین مهره‌های کمری استخوانی وجود دارد. این بالشتک‌ها یا صفحات غضروفی دیسک نامیده می شوند. به صورت خودمانی‌تر، دیسک‌های کمر بلبرینگ‌های زنده‌ای هستند که بین مهره‌ها قرار گرفته‌اند و حرکات رو به جلو و عقب و طرفین و هم‌چنین چرخش ما را رقم می‌زنند. کمر ما 5 مهره کمر دارد پس تعداد دیسک‌های بین صفحه‌ای در ناحیه کمر 5 عدد است. وظیفه اصلی این دیسک‌ها ضربه‌گیر بودن آن‌هاست. در واقع دیسک‌ها فشارهایی را که به ستون فقرات جذب می‌شود، جذب می‌کنند و به بهبود حرکت بین مهره‌ها کمک می‌کنند.

یکی از مشکلاتی که دیسک کمر با آن مواجه می‌شود، فتق یا بیرون‌زدگی دیسک کمر است. بیماری‌ که تحت عنوان بیماری دیسک کمر شناخته می‌شود، معمولا به فتق دیسک کمر اشاره دارد. پس اگر می‌خواهید بدانیدکه دیسک کمر دارید، مطمئن باشید که دیسک کمر دارید! ولی اگر می‌خواهید بدانید دیسک کمرتان سالم است یا نه، ادامه مقاله را مطالعه کنید.

با علائم دیسک کمر آشنا شوید

با علایم دیسک کمر آشنا شوید

در این بخش به علایم دیسک کمر اشاره می‌شود. ممکن است بعضی از این علائم با علائم بیماری‌های دیگر مشترک باشد. پس با پیدا کردن یکی از این علامت‌ها در مورد خودتان قضاوت نکنید و بیماری‌های مربوط به دیسک کمر را به خودتان نسبت ندهید. اگر پس از مطالعه علایم دیسک کمر به خودتان مشکوک شدید، از مشاوره‌های متخصصان مجتمع فیزیوتراپی ابوریحان بهره ببرید.

برخی از علایم دیسک کمر عبارت هستند از:

احساس درد در بازو یا پا ، یکی از به ظاهر بی ربط ترین علائم دیسک کمر

اگر دچار فتق دیسک کمر بشوید، معمولا در ناحیه باسن، ران و ماهیچه بیشترین میزان درد را احساس می‌کنید. ممکن است درد ناشی از فتق دیسک کمر را در دیگر بخش‌های پا نیز احساس کنید. معمولا فتق دیسک کمر در قسمت پایینی کمر اتفاق می‌افتد ولی امکان بروز این عارضه در ستون فقرات گردنی نیز وجود دارد. اگر فتق دیسک در گردنتان رخ دهد، معمولا در بازوها و شانه‌هایتان احساس درد می‌کنید. ممکن است زمانی که عطسه یا سرفه می‌کنید یا در هنگام تغییر حالت ستون فقراتتان، درد ناشی از فتق دیسک کمر به بخش‌های پایینی بازو و پایتان انتقال پیدا کند.

بی‌ حسی یا مور مور شدن

احساس بی حسی نیز یکی از علایم بیماری فتق دیسک کمر است. بسیاری از افراد با احساس گزگز یا مور مور شن در پایشان به ابتلا به بیماری ام اس مشکوک می‌شوند. ولی دقت داشته باشید که خواب‌رفتگی پا بیشتر از این که ناشی از ام اس باشد، به دلیل تحریک شدن ریشه عصب توسط دیسک کمر است.

ضعف عضلانی ، یکی از رایج ترین علائم دیسک کمر

ضعف عضلانی یکی از علایم دیسک کمر

عضلات ناحیه‌ای از بدن به بر اثر صدمه دیدن اعصاب دچار آسیب می‌شوند، به تدریج ضعیف می‌شوند. ضعیف شدن عضلات، توانایی شما را در جابه جایی یا نگه داشتن وسایل کاهش می‌دهد. ضعف عضلانی یکی از رایج‌ترین مشکلانی است که بر اثر بیرون‌زدگی دیسک کمر ایجاد می‌شود.

دلایل ابتلا به بیماری دیسک کمر

بیماری فتق دیسک کمر معمولا بر اثر فرسودگی دیسک‌های کمر در دوران سالمندی به وجود می‌آید. ولی این بیماری جوان و سالمند نمی‌شناسد! ممکن است علت یه وجود آمدن فتق دیسک کمر خود را به یاد نیاورید. گاهی اوقات ممکن است بلند کردن اجسام سنگین و بزرگ با استفاده از ماهیچه‌های پشت به جای عضلات ران و پاها، موجب بروز فتق دیسک کمر شود. پس اصول بلند کردن اجسام را بیاموزید و ناخواسته دیسک کمر خود را عذاب ندهید!

 

 

بیشتر بخوانید:  «علایم و درمان پارگی رباط صلیبی زانو»

عوامل ایجاد بیماری دیسک کمر و جلوگیری از آن

با ترک بعضی از رفتارهای خود می‌توانید خود را از خطر ابتلا به بیماری‌های دیسک کمر دور نگه دارید. برخی از دلایل ابتلا به بیماری‌ های دیسک کمر به صورت خلاصه عبارت هستند از:

  • بالا رفتن سن
  • وزن بالای بدن
  • وضعیت نامناسب بدن در زمان نشستن، ایستادن و سایر حالت‌ها
  • بلند کردن غیر اصولی اجسام
  • افزایش ناگهانی فشار روی ستون فقرات
  • سیگار کشیدن
  • انجام ورزش‌های سنگین و غیر اصولی
  • رانندگی به خصوص در مسافت‌های طولانی، با ماشین‌های سنگین و با اتوموبیل‌های با صندلی نامناسب
  • نشسن یا ایستادن طولانی مدت
  • زیاد خم و راست شدن
  • لرزش کل بدن مثل لرزش ناشی از کار با تراکتور

از بالا رفتن سنتان که نمی‌توانید جلوگیری کنید ولی کارهای دیگر را که می توانید انجام دهید! ورزش را در برنامه روزمره خود قرار دهید و به چشم یک کار واجب در طول به آن نگاه کنید. هم‌چنین به وضعیت‌های بدن خود دقت داشته باشید. درست بنشینید و از روش‌های استاندارد برای بلند کردن اجسام سنگین استفاده کنید. اگر دچار چاقی یا اضافه وزن هستید، بدانید دارید به دیسک‌های کمرتان ظلم می‌کنید! هر چه زودتر خود را به وزن ایده‌آل برسانید.

جمع‌بندی

همه ما دیسک کمر داریم فقط باید مواظب دیسک‌های کمرمان باشیم! با کمی دقت و توجه کردن به ستون فقراتتان و رعایت برخی نکات ساده می‌توانید هوای دیسک‌‌ های کمرتان را داشته باشید. اگر علایمی را احساس کردید و نسبت به ابتلایتان به فتق یا بیرون‌زدگی دیسک کمرتان مشکوک شدید، مشکل را با متخصصان مجتمع فیزیوتراپی ابوریحان در میان بگذارید و سهل‌انگاری نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.