اخبار سایت, تبلیغات

باور نادرست مردم نسبت به درمان‌های دستی فیزیوتراپی

‌یک مسوول در دانشگاه علوم‌ پزشکی زنجان، گفت: متاسفانه باور عمومی بر این است که تنها روش موثر فیزیوتراپی استفاده از روش‌های الکتروتراپی است و اهمیت کمتری به درمان‌های دستی و تمرینی می‌دهند.

“کیانوش کفش‌چی” در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، در خصوص استقلال فیزیوتراپی، اظهارکرد: در دوم مردادماه سال 1378 اتفاق مهمی در آیین‌نامه جدید تاسیس مراکز فیزیوتراپی به دستور وزیر وقت صورت گرفت. یعنی بعد از 35 سال کوشش و پیگیری، حق و مسوولیت فیزیوتراپی به جامعه فیزیوتراپی بازگشت، حقی که در این مدت از آن‌ها سلب شده بود و به دست افراد دیگر افتاده بود.

این کارشناس فیزیوتراپی دانشگاه علوم‌ پزشکی افزود: بخش فیزیوتراپی در سال 1344، اولین آموزشکده با همکاری خانم جانسون نماینده(WHO) تاسیس شد. همچنین در این سال انجمن فیزیوتراپی نیز شکل گرفت. همزمان با پیشرفت و توسعه علوم و تکنولوژی، اگر چه در ظاهر رفاه و آسایش بیشتری برای بشر به ارمغان آورده است، ولی به دلیل تغییرات چشم‌گیری که در سبک زندگی افراد به وجود آمده، مشکلات جسمی نظیر پوکی استخوان، ضعف عضلانی، دردها و…افزایش زیادی داشته است، البته به موازات پیشرفت‌های تکنولوژی دانش پزشکی نیز پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته و روش‌های درمانی زیادی به وجود آمده است.

کفش‌چی با اشاره به روش‌های درمانی اخیر، تصریح کرد: روش‌های درمانی به خصوص در سال‌های اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفته است که فیریوتراپی یکی از این روش‌هاست. فیزیوتراپی در سه حوزه پیشگیری، درمان و توان‌بخشی فعالیت می‌کند. درمان‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند که درمان اول الکتروتراپی نامیده می‌شود که در آن از دستگاه‌ها و تجهیزاتی مثل اوکراسون، لیزر و…استفاده می‌شود. دسته دوم تمرین درمانی است که از ورزش‌های خاص تقویتی، کششی و تعادلی جهت بهبود وضع بیمار استفاده می‌شود و روش آخر مانوآل‌تراپی یا درمان‌های دستی است که ماساژ و تکنیک‌های مختلفی توسط دستان فیزیوتراپیست انجام می‌شود، به طوری که بنا به اهمیت این روش درمانی می‌گویند هنر فیزیوتراپ در دستان او است.

این کارشناس فیزیوتراپی تاکید کرد: همگام با رشد و تحول رشته فیزیوتراپی در جهان، خوشبختانه این دانش در کشور ما نیز پیشرفت‌های شایانی داشته است که به جرأت می‌توان گفت در سطح منطقه رتبه نخست و در دنیا فیزیوتراپی ایران موقعیت مناسب و مطری دارد و این در حالی است که حدود پنج هزار فیزیوتراپیست در سراسر کشور ارایه خدمات می‌کنند و تجهیزات و دستگاه‌های مدرنی در اختیار دارند و با برگزاری سمینارها و کارگاه‌های آموزشی مختلف از تکنیک‌های به روز استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.