دسته‌بندی نشده

روش های درمان تنگی کانال عصب دست چیست؟ + علائم بیماری

درمان تنگی کانال دست

اعصاب در بدن سلطنت می کنند! طبیعتا به وجود آمدن مشکل برای اعصاب می تواند بدن را با مشکلات زیادی مواجه کند. یکی از اختلالات مربوط به اعصاب که بسیاری از افراد را درگیر خودش می کند، تنگی کانال عصب دست است. این اختلال موجب بروز دردهایی می شود و در صورت بی توجهی، درد شدت بیشتری پیدا می کند. در این مقاله به عوامل علائم تنگی کانال دست اشاره می شود. همچنین روش های درمان تنگی کانال دست مانند فیزیوتراپی تنگی کانال دست ، استفاده از داروهای خاص، تغییر فعالیت ها نیز معرفی می شوند. پس با مجتمع فیزیوتراپی ابوریحان همراه باشید.

تنگی کانال عصب دست چیست؟

سندرم تونل کارپال یک عارضه شایع در بین افرادی است که با دستشان زیاد کار می کنند و فعالیت مچ دستشان زیاد است. فردی که با مشکل تنگی کانال عصب دست مواجه می شود، درد زیادی را در ناحیه مچ احساس می کند و علاوه بر درد ممکن است با مور مور شدن بازوها و دست ها مواجه شود. تنگی کانال عصب دست در مردان و زنان مسن بیشتر از سایر افراد مشاهده می شود. تنگی کانال عصب دست زمانی ایجاد می شود که فشار زیادی بر روی دست و اعصاب دست وارد شود. اگر به این عارضه دچار شوید و آن را درمان نکنید ممکن است با گذشت زمان درد شما شدیدتر شود و مشکل شما جدی شود .بنابراین برای تشخیص این تنگی کانال عصب دست حتما به یک پزشک متخصصی مراجعه کنید که بتواند مشکل شما را خیلی سریع تشخیص دهد.

بیشتر بخوانید: « 3 راهکار مختلف برای درمان گردن درد عصبی »

علائم تنگی کانال عصب دست مبتلا چیست؟

درمان تنگی کانال دست + علائم تنگی کانال دست

اما از کجا می توان به تنگی کانال دست پی برد؟ تنگی کانال عصب دست دارای علائمی است که ممکن است با علائم برخی از بیماری های دیگر مشابه باشد. پس با مشاهده این علائم به جای این که برای خودتان حکم صادر کنید و انگ بیماری خاصی را به خودتان بچسبانید، از پزشک کمک بگیرید. برخی از علائم تنگی کانال دست عبارت هستند از:

  • کم شدن و ضعیف شدن توانایی دست یعنی زمانی که فرد دیگر قادر به بستن دکمه های لباس خود نیز نباشد
  • افتادن وسایل و اشیاء از دست فرد به علت بی حس بودن مچ دست
  • احساس درد و مور مور شدن مچ دست

این موارد اصلی ترین علائم تنگی کانال عصب دست هستند و بیشتر در شب ظاهر و تشدید می شوند. علت اینکه درد مچ دست در شب بیشتر می شود این است که در زمان خواب مچ به صورت خمیده است و به همین دلیل فشار بر روی عصب خیلی بیشتر می شود و درد علاوه بر مچ دست ممکن است به سمت ساعد،شانه و گردن نیز انتشار پیدا کند. زمانی که در طول شب با این درد مواجه شدید، باید مچ دست خود را نه به حالت خمیده و نه به حالت صاف، بلکه به حالت معمولی نگه دارید تا درد شما کاهش یابد.

شاید این مقاله هم برایتان جالب باشد: « 7 دلیل درد قفسه سینه هنگام تنفس »

چه عواملی باعث تنگی کانال عصب دست می شوند؟

سوال دیگری که در مورد تنگی کانال عصب دست به ذهن می رسد، این است که چه عواملی باعث بروز این بیماری می شوند؟ عوامل مختلفی وجود دارند که می توانند کانال عصب دست شما را تنگ کنند. در ادامه به برخی از این عوامل اشاره شده است.

وراثت

یکی از مهم ترین عواملی که باعث تنگی کانال عصب دست می شود و از اهمیت بالایی برخوردار است عامل وراثت می باشد. در بعضی از افراد ممکن است به صورت ژنتیکی تونل کارپال تنگ باشد و به همین دلیل است که فرد دچار تنگی کانال مچ دست می شود.

استفاده زیاد از دست و مچ دست

فعالیت هایی که دائما مچ دست را درگیر می کند و تکرار بیش از اندازه حرکات دست به تاندون های مچ دست فشار زیادی را وارد می کند و باعث متورم شدن آن ها می شود و این تورم به عصب داخل دست فشار زیادی را وارد می کند و در نتیجه منجر به تنگی کانال عصب دست می شود.

بارداری

به علت اینکه در بارداری تغییرات هورمونی زیادی در بدن افراد ایجاد می شود ممکن است این تغییرات بر روی عصب دست فشار وارد کنند و در نتیجه باعث متورم شدن تونل کارپال شوند و فرد با درد مچ دست مواجه می شود.

وضعیت دست و مچ دست

فیزیوتراپی تنگی کانال دست + علائم تنگی کانال دست

زمانی که شما فعالیت های زیادی را که نیاز به انعطاف پذیری بالایی دارند انجام می دهید و علاوه بر آن فعالیت هایی را انجام می دهید که باعث کشش مچ و دست شما می شوند همین اتفاق به مرور زمان بر روی عصب دست شما فشار زیادی را وارد می کند و در نتیجه شما با تنگی کانال مچ دست مواجه می شوید.

بروز بیماری های خاص

بعضی از بیماری ها از جمله آرتروز روماتوئید، عدم تعادل غده تیروئید و دیابت بیماری هایی هستند که می توانند احتمال بروز تنگی کانال دست را در بدن فرد با مرور زمان ایجاد کنند. برای اینکه متوجه شوید که به سندرم تونل کارپال مبتلا شده اید یا خیر، حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا ایشان با بررسی آزمایشات مختلف به شما بگوید که آیا به این بیماری مبتلا شده اید یا خیر.

بیشتر بخوانید: « دلایل و روش های درمان درد مفاصل چیست؟ »

درمان تنگی کانال عصب دست چگونه انجام می شود؟

اگر عارضه تنگی کانال عصب دست درمان نشود به مرور زمان بدتر می شود و شما را بیشتر از قبل گرفتار می کند بنابراین زمانی که با این درد مواجه شدید حتما به فکر درمان آن باشید و درمان را پشت گوش نیندازید. درمان های جراحی و غیر جراحی برای درمان تنگی کانال دست وجود دارد. در ادامه به انواع درمان غیرجراحی تنگی کانال دست پرداخته می شود.

استفاده از روش های غیر جراحی برای درمان تنگی کانال عصب دست

اگر زود متوجه این عارضه شوید و درمان خود را به موقع انجام دهید، ممکن است پزشک تشخیص دهد که شما نیاز به عمل های جراحی ندارید و با روش های غیر جراحی نیز درمان می شوید. درمان های غیر جراحی تنگی کانال عصب دست عبارت هستند از

فیزیوتراپی تنگی کانال دست

استفاده از روش های فیزیوتراپی نیز می تواند شما را از شر تنگی‌کانال عصب‌دست نجات دهد. فیزیوتراپی کانال دست اگر توسط متخصصان ماهر و کاربلد انجام شود، می تواند شما را از آسیب های این بیماری دور کند. اگر دچار سندرم تونل کارپال شدید حتما به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنید تا ورزش های مخصوصی را به شما بدهد و شما با انجام دادن آن ورزش ها می توانید به کاهش درد خود کمک کنید. می توانید برای فیزیوتراپی تنگی کانال دست از متخصصان فیزیوتراپی مجتمع ابوریحان کمک بگیرید.

شاید مطالعه این مقاله هم برایتان جالب باشد: « علائم روماتیسم و انواع آن را بشناسید! »

استفاده از آتل و یا مچ بند

فیزیوتراپی تنگی کانال دست + علائم تنگی کانال دست

سعی کنید در طول روز و همچنین در شب و هنگام خواب از مچ بند استفاده کنید زیرا مچ بند دست شما را صاف و به حالت عادی نگه می دارد و همین باعث می شود به عصب های داخل کانال فشاری وارد نشود.

استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی

شما می توانید در هنگام درد از قرص های مسکنی مثل استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید زیرا این قرص ها به کمتر شدن درد شما کمک می کنند.

تغییر دادن فعالیت ها

اگر شما از دستتان زیاد کار می کشید و یا کاری را انجام می دهید که مچ دستتان مدام درگیر می باشد باید سعی کنید فعالیت های روزمره خود را تغییر دهید.

بهره گیری از تزریقات استروئیدی

زمانی که شما همه کارهایی را که پزشک معرفی کرده بود را انجام دادید و نتیجه ای نگرفتید، با تشخیص پزشک برای شما تزریقات استروئیدی را انجام می دهند و این تزریقات به کم شدن التهابات و دردهای شما کمک زیادی می کنند.

نتیجه گیری

تنگی کانال عصب دست یکی از اختلال هایی است که اگر به آن بی توجهی شود، می تواند شدیدتر بشود و آسیب های بیشتری به بیمار وارد کند. پس در صورت مشاهده علائم تنگی کانال دست ، به جای بی توجهی باید به پزشک مراجعه کنید تا بیماری یا اختلالات احتمالی خود را تشخیص دهد. اگر بیماری تنگی کانال عصب دست تشخیص داده شود، پزشک مورد نظر، درمان های جراحی یا غیر جراحی را برای درمان تنگی کانال دست پبشنهاد می کند. فیزیوتراپی تنگی کانال دست یکی از روش های درمانی غیر جراحی است که در صورت تشخیص پزشک می تواند شما را در مشیر بهبودی قرار دهد. برای فیزیوتراپی تنگی کانال دست می توانید به مجتمع فیزیوتراپی ابوریحان مراجعه کنید و از کمک متخصصان فیزیورتاپی ابوریحان استفاده کنید.

در مجتمع فیزیوتراپی ابوریحان، سیستم پذیرش بیماران و نوبت دهی همه روزه از ساعت 7 تا 21 به صورت تلفنی و حضوری است. به منظور عدم ایجاد اختلال در روند درمان بیماران، این مرکز در ایام تعطیل به جز جمعه ها نیز باز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.