دسته‌بندی نشده

دلایل درد استخوان پا چیست؟ + علت تیر کشیدن استخوان پا

دلایل درد استخوان پا + علت تیر کشیدن استخوان پا

درد استخوان پا یکی از دردهایی است که می‌تواند زندگی را با اختلال مواجه کند و ما را از انجام فعالیت‌های روزمره باز دارد. برای این‌که بتوانیم به سراغ بهترین درمان  استخوان درد پا برویم، باید دلایل این درد را به خوبی شناسایی کنیم. البته شناسایی دلایل درد استخوان پا بر عهده پزشک متخصص است ولی به برخی از این دلایل پی ببریم. در این مقاله، به دلایل درد استخوان پا ، درد استخوان جلوی ساق پا و علت تیر کشیدن پا اشاره می‌شود. هم‌چنین روش‌های درمانی برای بهبود درد استخوان پا معرفی می‌شود. پس همراه ابوریحان باشید.

درد استخوان پا در کدام قسمت‌های پا شایع است؟

درد استخوان پا می تواند برای یک سبک زندگی فعال ناتوان کننده باشد. درد پا می تواند دلایل زیادی داشته باشد؛ از شکستگی و پیچ خوردگی گرفته تا آسیب عصبی. در ادامه، 4 ناحیه شایع درد استخوان پا بررسی می شود. هم‌چنین به درمان استخوان درد پا در این ناحیه‌ها نیز پرداخته می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

دلایل درد استخوان پا را در نواحی مختلف پا بشناسید

درد استخوان جلوی ساق پا+ علت تیر کشیدن استخوان پا

درد استخوان پا می‌تواند در ناحیه‌های مختلف پا اتفاق بیفتد. اما ناحیه‌هایی در پا وجود دارد که بروز درد در این نواحی شایع‌تر است. در این بخش به دلایل درد استخوان پا در 4 ناحیه شایع پا اشاره می‌شود و برخی از روش‌های درمانی برای التیام این درد معرفی می شوند.

درد در گلوله پا

 درد در گلوله پا که در پایین پا در پشت انگشتان قرار دارد، ممکن است به دلیل آسیب عصب یا مفصل در آن ناحیه باشد. علاوه بر این، یک رشد خوش خیم (غیر سرطانی) ، مانند نورومای مورتون، ممکن است باعث درد شود. تزریق کورتیکواستروئید و استفاده از درج کفش حمایتی ممکن است به تسکین درد کمک کند. گاهی اوقات برای بهبود این درد، جراحی لازم است.

ورم کف پا

ورم کف پا با درد شدید در پاشنه پا مشخص می شود؛ به خصوص هنگام ایستادن پس از استراحت. این بیماری به دلیل آسیب بیش از حد در سطح کف پا است و منجر به التهاب فاشیا می شود؛ نواری بافتی و رشته ای از فیبر که استخوان پاشنه را به پایه انگشتان پا متصل می کند. پیاده روی یا دویدن، به خصوص با عضلات ساق پا سفت، ممکن است باعث ایجاد این بیماری شود.

درمان استخوان درد پا در این ناحیه از پا می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • برنامه های بسته یخ
  • داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی
  • تمرینات کششی تاندون آشیل و فاشیای کف پا

بیشتر بخوانید: « علائم و روش های درمان روماتیسم مفصلی را بشناسید »

آسیب تاندون آشیل

این تاندون که باعث اتصال عضله ساق پا به استخوان پاشنه می شود، بزرگ ترین تاندون بدن است. با این حال، این تاندون همچنین شایع ترین محل پارگی یا تاندونیت است؛ التهاب تاندون به دلیل استفاده بیش از حد.

تاندونیت آشیل در اثر استفاده بیش از حد از عضلات تاندون و ساق پا ایجاد می شود. علائم ممکن است شامل درد خفیف پس از ورزش باشد که به تدریج بدتر می شود، سفتی پس از گرم شدن تاندون از بین می رود و تورم است. درمان این درد استخوان پا می‌تواند به روش‌های زیر انجام شود:

  • داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی
  • دستگاه های حمایتی یا بانداژ برای عضله و تاندون
  • کشش
  • ماساژ
  • سونوگرافی تمرینات تقویت کننده
  • عمل جراحی

دلایل درد استخوان جلوی ساق پا

درد استخوان جلوی ساق پا+ علت تیر کشیدن استخوان پا

اگر در جایی از نیمه پایینی پا (که به آن ساق پا نیز گفته می شود) تا انگشت شصت بزرگ درد دارید، نباید این درد را نادیده بگیرید بلکه نسبت به آن حساسیت نشان دهید. دلایلی وجود دارد که می‌تواند باعث بروز این درد شوند. کشیدگی عضله قدامی تیبیال یکی از دلایل درد استخوان جلوی ساق پا است. اگر از درد استخوان جلوی ساق پا رنج می برید، توجه داشته باشید که احساس درد از هرجای زانو تا انگشت شست بسیار معمول است.

خم شدن پا به سمت بالا به سمت بدن، راه رفتن یا دویدن، بالا رفتن از پله ها و حتی کارکردن پدال های گاز و ترمز هنگام رانندگی می تواند باعث بروز این درد و علائمی مانند علائم زیر در جلوی ساق پایتان شود:

  • درد – سوزش، گرفتگی یا درد
  • تورم
  • تنش یا فشار
  • ضعف

این علائم ممکن است بیایند و بروند و حتی مداوم باشند و بسته به سطح فعالیت شما و میزان تمرین عضلات پا در آن روز، ممکن است بدتر شوند. اما علت این درد چیست؟

ساق پا دارای چهار محفظه است – هر کدام از آنها از بافت، اعصاب، عضله، تاندون و رگ های خونی تشکیل شده است. عضله قدامی تیبیالیس در امتداد قسمت خارجی استخوان درشت نی، یا استخوان ساق پا قرار دارد و به استخوان درست در پشت انگشت شست پا متصل می‌شود.

شاید این مقاله هم برایتان جذاب باشد: « روش های درمان تنگی کانال عصب دست چیست؟ + علائم بیماری »

دلایل درد استخوان جلوی ساق پا چیست؟

اگر از درد جلوی ساق پا رنج می‌برید، بروز این درد می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • سقوط از ارتفاع
  • بالا بردن شدت یا مدت زمان تمرین
  • ضربه خوردن به پایین پا
  • دویدن یا پریدن روی سطوح سخت
  • سبک راه رفتن

علت تیر کشیدن استخوان پا چیست؟

درمان درد استخوان پا + دلایل درد استخوان پا

پس از بررسی 4 نقطه شایع درد استخوان پا، در این قیمت به علت های تیر کشیدن استخوان پا پرداخته می‌شود. تیر کشیدن پا که ممکن است در اثر آسیب عصب یا گرفتگی ایجاد شود، گاه نیاز به درمان حرفه ای دارد. موارد زیر دلایل بالقوه ایجاد درد شدید و تیر کشیدن استخوان پا است.

گرفتگی

گرفتگی ناگهانی عضلات، دردهای عضلانی، اغلب در همسترینگ یا عضلات چهار سر ران است. دلایل دقیق گرفتگی مشخص نیست. اما خستگی عضلات یکی از عواملی است که می تواند در ایجاد آن موثر باشد. درد گرفتگی پا می‌تواند خفیف یا شدید باشد. این درد پس از چند ثانیه یا چند دقیقه خود به خود از بین می‌رود.

جراحت

آسیب عضله، تاندون یا رباط می‌تواند باعث درد پا شود. این درد ممکن است هنگام فشار آوردن به پا، مانند راه رفتن، بدتر شود.

تصلب شرائین

برخی از مسائل بهداشتی که قلب را تحت تأثیر قرار می دهند می توانند باعث درد پا شوند. به عنوان مثال تصلب شرائین هنگامی اتفاق می افتد که مواد چربی به نام پلاک در رگ ها سفت شده و باعث باریک شدن آنها می شود. تصلب شرائین می‌تواند منجر به بیماری شریان محیطی (PAD) شود که شامل تنگی عروق است که به قسمت پایین بدن خدمت می کنند. PAD می‌تواند باعث دردهای شدید پا شود. درد ممکن است همراه با گرفتگی باشد که ممکن است به باسن گسترش یابد.

علائم دیگر PAD عبارت هستند از:

  • کاهش رشد مو در پاها
  • کند شدن رشد ناخن‌های پا
  • ریزش مو در اندام ها، دست ها یا پاها
  • اختلال در نعوظ

بیشتر بخوانید: « آیا رهایی از درد سیاتیک با فیزیوتراپی امکان پذیر است؟ »

نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی دیابتی یکی دیگر از علت های تیر کشیدن استخوان پا است. نوروپاتی دیابتی یک عارضه طولانی مدت در دیابت است و شامل آسیب عصبی است. وقتی سطح بالای قند خون برای مدت طولانی کنترل نشود، می‌تواند ایجاد شود. این آسیب گاهی اوقات اعصاب پایین پاها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث درد در ناحیه می‌شود.

علائم دیگر نوروپاتی دیابتی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • احساس سوزش
  • سوزن سوزن شدن و بی حسی
  • ضعف عضلانی

با شناخت درست دلایل درد استخوان پا در ناحیه‌های مختلف می‌تواند به بهترین درمان درد استخوان پا دست پیدا کرد.

سخن آخر

دردهای مختلف در قسمت‌های مختلف پا می‌توانند دلایل متفاوتی داشته باشند. پس نمی‌توان یک نسخه را برای همه دردهای استخوان پا پیچید. شناسایی علت تیر کشیدن استخوان پا باید توسط پزشک‌های متخصص این حوزه انجام شود و از هرگونه درمان سر خود پرهیز شود.

می‌توانید از متخصصان فیزیوتراپی مجتمع ابوریحان برای درمان دردهای استخوان پا و هرگونه مشکلات مربوط به استخوان و ستون فقرات کمک بگیرید. مجتمع فیزیوتراپی ابوریحان در همه روزهای هفته حتی روزهای تعطیل، البته به غیر از جمعه‌ها باز است.

با ابوریحان تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.