دسته‌بندی نشده

علائم و روش های درمان روماتیسم مفصلی را بشناسید

درمان روماتیسم مفصلی

هر چقدر که سن ما بالاتر می رود، نگرانی‌مان نسبت به سلامتی‌مان بیشتر می‌شود. روماتیسم مفصلی یکی از بیماری هایی است که ممکن است باعث نگرانی ما در سنین بالا شود. در این مقاله به این بیماری، علائم روماتیسم مفصلی و روش های درمان آن پرداخته می شود. پس اگر می خواهید با این بیماری مفصلی آشنا شوید و از روش های درمان روماتیسم مفصلی مطلع شوید، همراه مجتمع فیزیوتراپی ابوریحان باشید.

روماتیسم مفصلی چیست؟

روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید یک بیماری مفصلی است که بیشتر در سن 30 الی 50 سال و اغلب در خانم ها اتفاق می افتد. در این بیماری، سیستم ایمنی به سلول های سینوویوم بدن حمله می کند. روماتیسم‌مفصلی بیشتر مفاصل را به صورت قرینه ای درگیر می کند و همچنین می تواند مشکلات زیادی را برای فرد بیمار ایجاد کند. بسیاری از محققان علت بروز این بیماری را ضعیف بودن و اختلال در سیستم ایمنی بدن می دانند. اما به طور کلی علت این بیماری ناشناخته است.

خوب است بدانید که علائم این بیماری با بیماری های دیگر  مشابه است و برای تشخیص این بیماری باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با انجام آزمایشات مختلف و دقیق به شما بگوید که به این بیماری مبتلا شده اید یا خیر. پس با مشاهده برخی از علائم مشابه روماتیسم مفصلی درباره خودتان زود قضاوت نکنید و به خودتان برچسب نزتید! بیماری روماتیسم مفصلی در ابتدا باعث درگیر شدن مفاصل کوچک بدن می شود و موجب درد و التهاب در مفصل ها می شود و در طولانی مدت ممکن است باعث تخریب مفاصل و عوارض جدی تری برای بیمار شود. بنابراین به همین دلیل است که افرادی که به روماتیسم مفصلی دچار هستند، بیشتر از سایر افراد در معرض خطر بیماری های گوارشی، قلبی و عروقی و همچنین پوکی استخوان هستند.

بیشتر بخوانید: « ماساژ درمانی + فواید و مضرات ماساژ »

با علائم روماتیسم مفصلی آشنا شوید

علائم روماتیسم مفصلی

پس از آشنایی کلی با این بیماری، نوبت آن است که با علائم روماتیسم مفصلی نیز آشنا شوید. بسیاری از علائم روماتیسم مفصلی با علائم برخی از بیماری های دیگر مشترک است. پس با مشاهده برخی از این علائم به جای نگرانی بی مورد، با پزشک مشورت کنید. برخی از علائم روماتیسم مفصلی عبارت هستند از:

  • درد مفاصل
  • تورم مفاصل
  • التهاب داشتن مفاصل
  • حساسیت داشتن به فشار و لمس کردن
  • ضعف و خستگی مزمن
  • خشکی مفاصل و بی حرکت شدن مفاصل
  • محدودیت حرکتی مفاصل
  • آسیب دیدن بافت های اطراف مفصل
  • ندول های روماتیسمی
  • شل شدن و ضعیف شدن تاندون ها و رباط ها
  • احساس درد مبهم در عضلات
  • کم شدن اشتها
  • تغییر شکل در مفاصل
  • لنگیدن به هنگام راه رفتن
  • درگیری عروق عصبی و عروق خونی
  • کم خونی
  • تنگی نفس به علت درگیری ریه ها
  • آسیب های چشمی
  • بروز تب

چه کار نکنید که به بیماری روماتیسم مفصلی نشوید؟!

مانند همه بیماری ها، بهترین درمان روماتیسم مفصلی پیشگیری از بروز این بیماری است. تعدادی از عواملی که می تواند منجر به ابتلا به بیماری شود، دست خودتان است و می توانید با اصلاح برخی از رفتارها خود را از این بیماری دور نگه دارید. برخی از عوامل ابتلا به رماتیسم مفصلی عبارت هستند از:

  • سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکلی و استعمال دخانیات
  • مصرف بیش از حد مواد کافئین دار
  • مبتلا شدن به بیماری های ویروسی و عفونی
  • وجود عوامل وراثتی و ژنتیکی و همچنین داشتن سابقه خانوادگی مبتلا به بیماری های روماتیسمی

شاید این مقاله هم براتان جذاب باشد: « علایم و درمان پارگی رباط صلیبی زانو »

درمان روماتیسم مفصلی چگونه صورت می گیرد؟

علائم روماتیسم مفصلی

نکته ای که در مورد درمان روماتیسم مفصلی وجود دارد این است که این روماتیسم مفصلی درمان قطعی ندارد. اما با روش های زیادی می توان از شدید شدن این بیماری جلوگیری کرد و درد آن را کاهش داد . در ادامه روش هایی که موجب کاهش دردهای مفصلی می شوند آشنا می شوید. افراد مبتلا به روماتیسم‌مفصلی می توانند با به کارگیری نکات زیر، نبض بیماری خود را در مشت بگیرند و آن را کنترل کنند.

  • افرادی که به روماتیسم‌مفصلی دچار هستند باید سعی کنند فعالیت های خود را کاهش دهند تا از شدید شدن خستگی و ضعف در بدن خود جلوگیری کنند.
  • افرادی که به این بیماری مبتلا هستند باید به طور مرتب به پزشک متخصص مراجعه کنند تا وضعیت آن ها به طور دقیق توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیرد.
  • بیماران می توانند برای کاهش درد های خود تحت نظارت پزشک و فیزیوتراپیست تمرینات ورزشی را برای بهبود درد های خود  انجام دهند.
  • ورزش های سبک از جمله شنا، ایروبیک در آب و پیاده روی در تقویت و بهبود عضلات بسیار موثر می باشند و برای فردی که به بیماری روماتیسم مبتلا است مفید است، می تواند اثرات زیادی در کاهش درد های او داشته باشد.علاوه بر این ها گرم کردن زانو نیز از روش های اثر گذار برای کاهش درد زانو می باشد. پس سعی کنید در طول روز حتما ورزش کنید و زانو های خود را گرم کنید تا درد های شما کاهش یابد.

چه درمان های دارویی برای روماتیسم مفصلی وجود دارد؟

داروهای زیادی برای درمان روماتیسم وجود دارند که استفاده از آن ها بدون تجویز پزشک ممکن است برای شما مشکلاتی را ایجاد کند بنابراین زمانی که با درد مواجه شدید و نیاز به دارو داشتید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا برای شما دارو های مخصوص را تجویز کند.

استفاده از روش های فیزیوتراپی برای درمان روماتیسم مفصلی

یکی دیگر از روش های درمان روماتیسم مفصلی ، به کارگیری تکنیک های فیزیوتراپی و انجام تمرین های ورزشی زیر نظر متخصص های فیزیوتراپی است. متخصصان فیزیوتراپی ابوریحان می توانند شما را در درمان روماتیسم مفصلی و کاهش دردهای ناشی از این بیماری یاری کنند. پس می توانید مراجعه به مجتمع فیزیوتراپی ابوریحان را به عنوان یکی از روش های درمان روماتیسم مفصلی در نظر بگیرید.

استفاده از داروهای ضد التهابی یا غیر استروئیدی برای درمان روماتیسم مفصلی

درمان روماتیسم مفصلی

مصرف قرص هایی مثل ناپروکسن و ایبوپروفن باعث کاهش درد و التهاب می باشد که شما می توانید با تجویز پزشک از دوز های بالاتر این قرص ها برای کاهش درد خود استفاده کنید. داروهای استروئیدی مانند متیل پردنیزولون دارای خاصیت بازدارندگی سیستم ایمنی بدن هستند و التهاب بدن را کنترل می کنند. در نتیجه،  مصرف این داروها به کاهش روند این بیماری کمک می کند.

بیشتر بخوانید: « علائم دیسک  کمر و عوامل ایجاد آن »

مصرف داروهای ضد روماتیسم برای درمان روماتیسم مفصلی

مصرف این داروها از آسیب دیدگی بافت ها و مفصل زانو جلوگیری می کند. این داروها شامل متوترکسات، هیدروکسی کلروکوئین، لفلونامید و موارد دیگر هستند.

تزریق در مفصل هم موجب درمان روماتیسم مفصلی می شود

تزریق استروئید به مفصل نیز می تواند به درمان روماتیسم مفصلی کمک کند. با تشخیص پزشک می توانید استروئید را به داخل مفصل تزریق کنید. تزریق استروئید در مفصل باعث کاهش تورم و درد و کنترل التهابات می شود. اما باید توجه داشته باشید که بیش از اندازه این کار را انجام ندهید؛ زیرا تزریق زیاد باعث خراب تر شدن مفصل ها و التهابات بیشتر می شود. پس در تزریق آن زیاده روی نکنید و طبق دستور پزشک تزریق را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: « آیا نقرس خطرناک است ؟ خطرات بیماری نقرس چیست؟ »

تعویض مفصل یکی دیگر از روش های درمان روماتیسم مفصلی

زمانی که آسیب دیدگی مفصل شما بیش از اندازه شود و نتوان تورم و التهابات آن را کنترل کرد و همچنین شکل مفصل و استخوان های شما تغییر کند با تشخیص پزشک می توانید اقدام به تعویض مفصل کنید. عمل جراحی تعویض مفصل زمانی انجام می شود که داروها و تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی به فرد کمک نکند و وضعیت بیمار روز به روز بدتر شود.

نتیجه گیری

برای مبارزه با بیماری روماتیسم‌مفصلی روش های درمانی زیادی را در اختیار دارید. این که کدام یک از این روش های درمانی را انتخاب کنبد، بستگی به نظر پزشک و گسترش بیماری شما دارد. اگر به این نتیجه رسیدید که بهترین راه درمان روماتیسم مفصلی شما استفاده از روش های فیزیوتراپی است، می توانید از متخصصان فیزیوتراپی مجتمع فیزیوتراپی ابوریجان کمک بگیرید. در مجتمع فیزیوتراپی ابوریحان، سیستم پذیرش بیماران و نوبت دهی همه روزه از ساعت 7 تا 21 به صورت تلفنی و حضوری است به منظور عدم ایجاد اختلال در روند درمان بیماران، این مرکز در ایام تعطیل به جز جمعه ها نیز باز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.