آموزش بیماران, مچ پا و پا(ankle joint & foot)

دلایل درد کف پا و درمان آن

دلایل درد کف پا و درمان آن

احتمالا در حاضر که مشغول مطالعه این مقاله هستید، درگیر درد پا هستید و به دنبال دلایل این درد هستید. درد کف پا دلایل بسیاری دارد. قبل از این که به خودتان بیماری‌های بی ربطی را نسبت دهید، این مقاله را مطالعه کنید و با دلایل مختلف بروز درد پا آشنا شوید. در این مقاله به برخی درمان های درد کف پا نیز اشاره‌ می‌شود.

التهاب فاشیتای پلانتار یا کف پایی ، شایع ترین دلیل درد کف پا

این التهاب با این نام پیچیده‌اش شایع‌ترین علت درد کف پا است. التهاب رباط فاشیتای پلانتار یا پلانتار فاسیا زمانی اتفاق می‌‌افتد که بافت فیبری و پهن کف پا (رباط متصل‌کننده پاشنه پا به انگشتان) ملتهب می‌شود. از علائم این التهاب می‌توان به درد صبحگاهی و درد هنگام پیاده‌روی طولانی و یا ایستادن طولانی مدت اشاره کرد.

علت این که رباط پلانتار فاسیا در هنگام صبح رخ می‌دهد این است که در هنگام شب و حین خواب، پلانتار فاسیا منقبض و تنگ‌تر می‌شود. این انقباض و انعطاف‌ناپذیری در صبح و هنگام بیداری نیز وجود دارد. هنگامی که این رباط در این حالت کشیده می‌شود، مستعد درد و التهاب است. وقتی راه می‌روید یا برای مدت طولانی سر پا می‌ایستید، پلانتار فاسیا ملتهب و دردناک می‌شود.

با انجام تمرینات کششی، مصرف داروهای ضد التهابی و پوشیدن کفش می‌توانید این التهاب را درمان کنید. البته فراموش نکنید که مصرف داروهای ضد التهابی باید با تجویز پزشک انجام شود.

شکستگی تنشی استخوان

دلایل درد کف پا

یکی از دلایل درد کف پا ، آسیب‌دیدگی استخوان‌های میانه کف پا مانند استخوان‌های ناوسان، تاسی، میخی و استخوان متاتارس است. این استخوان‌ها ممکن است بر اثر آسیب‌دیدگی‌های ناشی از انجام فعالیت بیش از حد، دچار شکستگی تنشی شوند.

شکستگی تنشی استخوان بر اثر برخورد ضربه مستقیم اتفاق نمی‌افتد بلکه انجام فعالیت‌های تکراری و بیش از حد می‌تواند منجر به ایجاد شکاف‌های ریز در استخوان گردد. شکستگی تنشی معمولا ایجاد درد می‌کند و افزایش فعالیت این درد را افزایش می‌دهد. وقتی که شکستگی تنشی اتفاق می‌افتد، استخوان نیاز به استراحت دارد.

برای تسکین درد ناشی از شکستگی تنشی استخوان می‌توان از کفش مخصوص پیاده‌روی استفاده کرد. ولی در برخی موارد باید وزن وارده بر استخوان کاملا حذف شود و برای این کار، فرد درگیر با درد باید از عصا استفاده کند.

رگ به رگ شدن یا پیچ خوردگی رباط ، یکی از دلایل درد کف پا

در هر کدام ار پاها، 26 استخوان وجود دارد. این استخوان‌ها توسط شبکه پیچیده‌ای از رباط‌ها به یکدیگر متصل شده‌اند. این رباط‌ها می‌توانند بر اثر چرخش ناگهانی پا و یا فرود آمدن نامناسب پا بر زمین در هنگام پیاده‌روی یا دویدن دچار آسیب‌دیدگی شود.

معمولا رگ به رگ شدن رباط‌ها پس از استراحت بهبود پیدا می‌کند. در بعضی از مواقع بی حرکت نگه داشتن مچ پا می‌تواند در درمان موثر باشد.

گرفتگی عضلات کف پا

گرفتگی عضلات کف پا یکی ازدلایل درد کف پا

پاها بر اثر اسپاسم ناگهانی و غیر قابل کنترل عضله‌های پا دچار گرفتگی می‌شوند و معمولا موجب بروز درد کف پا می‌شوند. ممکن است این احساس درد محدود به کف پا نشود و قسمت‌های دیگر پا مانند ساق پا را درگیر کند. مهم‌ترین عللی که می‌توانند منجر به گرفتگی عضلات شوند، رژییم غذایی نامناسب، کشیدگی و ضعف عضلات، کم‌آب بدن، کاهش خون‌رسانی به عضله‌ها و غش و ضعف شدید هستند.

بعضی از مواقع، گرفتگی عضلات کف پا می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری دیگر باشد. پس در صورت اتفاق افتادن مکرر چنین مشکلی با پزشک مشورت کنید. می توانید از مشاوره‌های متخصصان ابوریحان بهره ببرید.

 بیشتر بخوانید:  علائم روماتسیم و انواع آن را بشناسید!

آرتروز

تکرار درد و خشکی پا در افراد مسن می‌تواند نشانه شدید شدن آرتروز در این افراد باشد. آرتروز یکی از شایع ترین موارد بیماری آرتریت است که باعث از بین رفتن غضروف مفصلی می شود. برای درمان آرتروز می‌توان

  • برای کاهش فشار وارده بر مفاصل کفش مناسب پوشید
  • مسکن مصرف کرد
  • از داروهای ضد التهابی استفاده کرد
  • از روش‌های فیزیوتراپی استفاده کرد

البته باز توصیه می‌کنیم که از مصرف سر خود داروها پرهیز کنید.

وارد شدن اجسام به درون پا ، یکی از ساده ترین دلایل درد کف پا

وارد شدن اجسام به درون پا یکی از دلایل درد کف پا

بعضی اوقات مشکل ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. وارد شدن شی‌ خارجی به پایتان می‌تواند یکی از دلایل درد کف پا باشد. به یاد بیاورید که با پای برهنه روی جسم نوک تیزی پا گذاشته‌اید یا خیر.  هم‌چنین پایتان را با دقت مشاهده کنید و ببینید که جای زخم در پایتان وجود دارد با خیر. اگر تراشه‌ای را در پایتان مشاهده کردید، دستانتان را با دقت بشوئید و با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی اقدام به بیرون آوردن جسم خارجی کنید. اگر متوجه شدید که جسم خارجی به طور عمیق داخل پایتان فرو رفته است، خودتان اقدام به خارج کردن آن نکنید و به پزشک مراجعه کنید.

صافی کف پا

صافی کف پا یکی دیگر از دلایل درد کف پا است. منظور از صافی کف پا این است که انحنای کف به صورت کامل از بین رفته باشد و کل ناحیه کف پا روی زمین قرار بگیرد. زمانی که در هنگام ایستادن یا راه رفتن تمام کف پا روی زمین قرار بگیرد، می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. البته صاف بودن کف پا برای حدود 30 درصد افرادی که با این مشکل مواجه هستند مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

نتیجه‌گیری

زمانی که با درد کف پا مواجه شدید، زود در مورد خودتان قضاوت نکنید و به خود برچسب بیماری‌های مختلف را نچسبانید. به جای اضطراب و نگرانی بی مورد، ابتدا پای خود را مشاهده کنید. شاید دلیل دردتان فرو رفتن یک تکه شی نوک تیز درون پایتان باشد که می‌توانید به سادگی آن را بیرون بیاورید.

برای گرفتن مشاوره در مورد دردهای کف پایتان به متخصصان ابوریحان مراجعه کنید و استرس و نگرانی بی مورد به دل راه ندهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.