بیماری ها

آیا نقرس خطرناک است ؟ خطرات بیماری نقرس چیست؟

آیا نقرس خطرناک است ؟

نقرس یکی از بیماری‌هایی است که زیاد به گوشتان خورده است اما شاید اطلاعات دقیقی نسبت به این بیماری نداشته باشید. پاسخ سوالاتتان مربوط به نقرس، علائم نقرس، درمان خانگی نقرس و میزان خطرناک بودن بیماری نقرس را به صورت خلاصه در این مقاله خواهید یافت. با خود فکر می‌کنید که آیا نقرس، بیماری خطرناکی است ؟ چند دقیقه دیگر پاسخ این سوالتان را خواهید گرفت.

نقرس چیست ؟

نقرس یک نوع رایج التهاب مفاصل است که باعث بروز تورم، سفتی و درد شدید در مفاصل می‌شود. نمی‌توان گفت که این بیماری به تنهایی مرگبار است ولی نباید از خطرات و عوارض قابل توجه آن غافل شد.

تصور عمومی بر این است که مصرف زیاد گوشت باعث ایجاد نقرس می‌شود ولی فقط گوشت نیست که باعث بروز بیماری نقرس می‌شود. هنگامی که اسید اوریک خون افزایش می‌یابد، در بخش‌های مفصلی اندام یا بافت‌های همبند، کریستال‌هایی شکل می‌گیرد و رسوب می‌کند. در پی این اتفاقات، درد، تورم، التهاب و قرمزی در یک یا چند مفصل به وجود می‌آید.

دلایل ابتلا به نقرس

دلایل ابتلا به نقرس

عواملی مانند چاقی و اضافه وزن، فشار خون بالا، مصرف الکل، اختلال عملکرد کلیه، صدمات و جراحات بدن و کاهش آب بدن احتمال ابتلا به نقرس و پیشرفت این بیماری را افزایش می‌دهد. شایع‌ترین مکان بروز نقرس در بدن، انگشت بزرگ پا است. مفاصل دیگر مانند قوزک پا، زانو، آرنج و مفاصل سایر انگشتان هم می‌توانند دچار نقرس شوند. به طور کلی عواملی که باعث افزایش اسید اوریک خون و به وجود آمدت کریستال‌های مزاحم مورد نظر می‌شود، عبارت هستند از:

  • چاقی و اضافه وزن
  • مصرف الکل
  • مصرف زیاد خوراکی‌های دارای اسید اوریک؛ مثل گوشت قرمز، ماهی کولی، شاه ماهی، سیرابی و قارچ
  • ابتلا به فشار خون بالای درمان نشده
  • ابتلا به دیابت
  • داشتن چربی یا کلسترول بالای خون
  • کمبود آب بدن
  • داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به نقرس

علائم نقرس چیست ؟

علامت‌های ابتلا به نقرس معمولا به صورت ناگهانی و بیشتر در هنگام شب خود را نشان می‌دهد. از علائم ابتلا به نقرس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درد مفصلی شدید

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، نقرس معمولا انگشت شست پا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما امکان بروز این بیماری در مفاصلی مانند انگشتان دیگر پا، مچ پا، زانو و آرنج هم وجود دارد. درد شدید در این نقاط بدن می‌تواند هشداری برای ابتلا به نقرس باشد.

نارحتی طولانی یکی دیگر از علائم نقرس

آیا نقرس خطرناک است

پس از آن که دردها فروکش کرد، امکان دارد برخی ناراحتی‌های مفصلی برای بیمار ایجاد شود که ممکن است از چند روز تا چند هفته به طول انجامد. احتمالا حملات بعدی بیشتر طول می‌کشد و مفصل‌های بیشتری را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند.

محدود شدن دامنه حرکت مفاصل هم از علائم نقرس است

اگر نقرس در بدن بیمار پیشرفت کند، ممکن است نتواند مفصل‌های خود را به صورت عادی حرکت دهد. محدود شدن دامنه حرکات مفصل‌ها این هشدری برای ابتلا به نقرس است که باید به آن توجه کرد.

شاید به این مقاله هم علاقه مند باشید: «6 ماده غذایی برای کاهش چربی خون»

آیا بیماری نقرس خطرناک است ؟

در مورد خطرناک بودن نقرس، بستگی دارد که تعریفتان از خطر چه چیزی باشد. اگر تصورتان از خطرناک بودن بیماری تحمل درد است، باید گفت که نقرس یکی از بیماری‌های خطرناک است. ولی اگر تصورتان از خطر، کشنده بودن است، می‌توان گفت که نقرس به تنهایی کشنده نیست ولی می‌تواند منجر به ابتلا به بیماری‌های مزمنی گردد. با آشنایی با بیماری های مزمنی که می تواند در اثر نقرس به وجود باید، می توانید بهتر به این سوال پاسخ دهید که آیا نقس خطرناک است؟ بعضی از بیماری‌های مزمنی که ممکن است بر اثر ابتلا به نقرس اتفاق بیفتد، عبارت هستند از:

سنگ‌ های کلیوی

اگر کریستال‌های اورات در مجاری ادارای تجمع کنند، می‌توانند تبدیل به سنگ‌های کلیوی شوند. همان طور که می‌دانید درد ناشی از سنگ کلیه یکی از دردناک‌ترین دردهایی است که انسان ممکن است تجربه کند.

نقرس عودکننده

نقرس ممکن است به صورت یک جمله اتفاق بیفتد و بازگشتی نداشته باشد. این تقرس از نوع عود کننده نیست. بعضی از انواع نقرس به دفعات مکرر برمی‌گردد و بیمار را درگیر می‌کنند. نقرس عود کننده به صورت تدریجی به مفصل‌ها و بافت‌های اطراف آن‌ها آسیب می‌رساند.

درمان های خوشمزه نقرس

درمان های خوشمزه نقرس

روش‌های درمانی خانگی برای درمان نقرس وجود دارند. در ادامه به برخی از روش‌های درمانی خوراکی برای درمان نقرس که معمولا خوشمزه هم هستند اشاره می‌شود.

1- درمان نقرس با توت فرنگی و گیلاس

مصرف 10 تا 15 عدد گیلاس ی توت فرنگی در روز در درمان نقرس موثر است. بهتر است میوه‌های تازه را استفاده کنید ولی می‌توانید از کنسروها نیز بهره ببرید.

2- درمان نقرس با آب سبزیجات

یکی از بهترین خوراکی‌ها برای درمان نقرس، آب هویج، آب خیار و آب چغندر است. با مصرف روزانه 500 میلی لیتر آب سبزیجات (100 میلی لیتر آب چغندر، 100 میلی لیتر آی خیار و 300 میلی لیتر آب هویج) نقرس را درمان کنید.

3- درمان با سیب

سیب حاوی اسید مالیک است که اسید اوریک بدن را خنثی می‌کند. اگر جیبتان اجازه داد، پس از هر وعده غذایی یک عدد سیب بخورید و اسید اوریک خونتان را متعادل کنید.

4- درمان نقرس با موز

این مورد در حال حاضر خیلی صرفه اقتصادی ندارد! ولی خسیس نباشید و برای سلامتی خود ارزش قائل شوید. پیشنهاد می‌شود که روزانه 3 تا 4 عدد موز مصرف کنید. اگر با این قیمت موز، این پیشنهاد را بی‌شرمانه تلقی نکنید!

5- درمان با لیمو ترش

یکی از ویتامین‌هایی که برای درمان درد مفاصل مفید است، ویتامین C است. لیمو ترش یکی از میوه‌های حاوی ویتامین C است. نصف یک لبمو ترش را در لیوان بریزید و 3 بار در هفته آن را میل کنید.

جمع‌بندی

با این که شاید نقرس بیماری خطرناکی به نظر نیاید ولی این بیماری می‌تواند عوارض مزمنی داشته باشد که خطرناک است. اگر فکر می‌کنید که اگر صرفا گوشت را کنار بگذارید، از شر نقرس از امان می‌مانید، سخت در اشتباهید! مصرف زیاد گوشت قرمز تنها یکی از دلایلی است که می‌تواند منجر به نقرس شود.

برای اینکه در مورد بیماری نقرس اطلاعات بیشتری کسب کنید و مشکلات مرتبط با نقرس را خود را با متخصصان در میان بگذارید، با متخصصان مجتمع فیزیوتراپی ابوریحان در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.