بیماری ها

دلایل و روش های درمان درد مفاصل چیست؟

دلایل درد مفاصل

اگر درد مفصل زندگی را برایتان مشکل کرده است، باید دلیل این درد را پیدا کنید و در راه درمان آن گام بردارید. این دردها می‌توانند دلایل بسیاری داشته باشند. پس نباید زود برای خود نسخه بپیچید و برچسب یک بیماری را به خود بچسبانید! در این مقاله به صورت مختصر در مورد دلایل درد مفاصل و درمان این درد توضیحاتی ارائه می‌شود.

مفصل چه چیزی است؟

مفصل‌ها قسمت‌هایی از بدن هستند که در آن محل استخوان‌های بدن با هم تلاقی پیدا می‌کنند. مفاصل به استخوان‌های اسکلت بدن اجازه حرکت می‌دهند. لگن، شانه، آرنج و زانو از جمله مفاصل بدن هستند.

دلایل درد مفاصل را بشناسید

عوامل بسیاری بر دردها و بیماری‌های مفصلی تاثیر دارند؛ بنابراین نمی‌توان صرفا روی چند دلیل دست گذاشت و راجع به دلیل ایجاد درد نظر داد. درد مفصلی ممکن است به دلیل آسیب‌دیدگی رباط‌ها، تاندون‌ها، اعصاب، عضلات، استخوان‌ها و یا آسیب‌دیدگی خود مفصل باشد. بعضی مواقع مشکلات جزئی‌تری مانند از بین رفتن لایه محافط مفاصل می‌تواند موجب بروز درد شود.

در ادامه به برخی از دلایل بروز درد مفاصل اشاره می‌شود.

افزایش سن یکی از دلایل درد مفاصل

1- بالا رفتن سن و سال یکی از دلایل درد مفاصل

مفاصل به ویژه مفاصلی که مانند زانو که وزن بدن را تحمل می‌کنند، با گذشت زمان دچار فرسودگی می‌شوند. هم‌چنین با بالا رفتن سن، غضروف که بر حفظ فاصله و حرکت کردن روان آن‌ها تاثیرگذار است، فرسوده می‌شود.

2- درد مفاصل به علت آسیب‌ دیدگی‌ های کهنه

اگر زمانی آسیب‌دیدگی را تجربه کرده باشید، چه این آسیب‌دیدگی را درمان کرده باشید و چه درمان نکرده باشید، ممکن است زمانی گربیان شما را بگیرد و باعث بروز درد مفاصل شود.

اگر در گذشته مشکلاتی مانند پارگی رباط، مشکلات مربوط به تاندون و یا شکستگی استخوان را از سر گذرانده باشید، احتمال دارد این مشکلات با گذشت زمان التهاب پیدا کنند. مثلا پارگی رباط زانو ممکن است 10 تا 30 بعد باعث بروز آرتریت شود. پس در جوانی خوب از خود مراقبت کنید که در سنین بالاتر تاوان ندهید!

3- مشکلات مربوط به تیروئید هم می توانند از دلایل درد مفاصل باشند

غده تیروئید هورمون‌هایی را که تولید می‌کند که نحوه استفاده بدن از انرژی را کنترل می‌کنند. هم‌چنین این هورمون‌ها بر بسیاری از عملکردهای بدن تاثیر می‌گذارند و امکان روان‌سازی و سالم ماندن عضله‌ها و مفاصل را فراهم می‌کنند.

اگر دچار کم‌کاری تیروئید هستید، نباید از احسای ناراحتی‌های مفاصل تعجب کنید. اگر تیروئید کم‌کار شود، به میزان کافی هورمون برای بدن تولید نمی‌کند. این کم‌کاری می‌تواند روی مفاصل اثر منفی داشته باشد. کم‌کاری تیروئید می‌تواند شما را نسبت به ناراحتی یا آسیب‌دیدگی مفاصل آسیب‌پذیرتر کند.

4- آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یکی از دلایل درد مفاصل

آرتریت روماتوئید نباید با آرتروز اشتباه گرفته شود. آرتروز در واقع فرسایش مفاصل است که با افزایش سن بروز می‌کند. در حالی آرتریت روماتوئید نوعی اختلال خود ایمنی است و بیشتر خانم‌ها را تحت تاثر قرار می‌دهد.

از علائم آرتریت روماتوئید می‌توان به مفصل‌های متورم، سفت و حساس به لمس در هنگام صبح اشاره کرد. تب، خستگی و کاهش وزن ناخواسته هم ممکن است به دلیل این بیماری بروز کند.

امکان مدیریت علائم آرتریت روماتوئید وجود دارد. برخی از بیماران می‌توانند با یک دوره مصرف آنتی بیوتیک یا داروهای تجویزی علائم این بیماری را کمرنگ کنند. برخی از بیماران هم با گذشت زمان و استراحت کردن، بهبودی نسبی به دست می‌آورند. البته همه این درمان‌ها باید به دستور پزشک انجام شود. حتی در مورد موارد به ظاهر سطحی ناراحتی‌های مفاصل نباید سر خود تصمیم‌گیری کنید.

5- نقرس یکی از دلایل دردهای مفاصل

با این که پروتئین برای بدن ضروری است و به ساخت عضلات و افزایش انرژی بدن کمک می‌کند، مصرف بیش از حد آن برایتان مضر است. با مصرف بیش از حد پروتئین، بدنتان اسید اوریک زیادی تولید می‌کند، به حدی که توانایی دفع کامل آن را نخواهد داشت. چنین شرایطی منجر به واکنس التهابی شدید و ابتلا به بیماری نقرس می‌شود.

نقرش یکی از دردناک‌ترین نوع‌های آرتریت است. از علائم نقرس می‌‌توان به تورم، قزمزی و گرما اشاره کرد. این علائم معمولا ابتدا در انگشت شست پا ایجاد می‌شوند و به سایر مفصل‌ها سرایت می‌کنند.

اگر می خواهید از روش های پیشگیری از بیماری پوکی استخوان مطلع شوید، مقاله جلوگیری از پوکی استخوان ابوریحان را مطالعه کنید.

روش های درمان درد مفاصل

درمان درد مفاصل

درمان دردهای مفاصل به علت بروز این دردها بستگی دارد. اگر علت بروز درد مفاصل درست تشخیص داده شود، می‌توان برای درمان این درد اقدام کرد. در ادامه به چند روش درمانی برای التیام دردهای مفاصل اشاره می شود:

1- درمان خانگی برای درمان درد مفاصل

برای درمان برخی از دردهای موضعی می‌توانید از روش‌های درمان خانگی استفاده کنید. استفاده از کمپرس یخ، پدهای گرمکن یا آب‌ ولرم برخی از روش‌های خانگی هستند که می‌توانند برخی از دردهای موضعی مفاصل را التیام دهند. استفاده از پمادها و ژل‌ها نیز می‌تواند برای درمان برخی از دردهای مفاصل موثر باشند.

2- استفاده از داروها و مکمل‌ها

استفاده از داروها و مکمل‌ها باید حتما با تجویز پزشک صورت پذیرد. علاوه بر داروها، برخی از مکمل‌های غذایی مخصوص می‌توانند بر کاهش درد مفاصل موثر باشند.

مسکن‌ها نیز داروهایی هستند که زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مورد مصرف مسکن‌ها باید دقت داشته باشید که این داروها دارای عوارض بلند مدت برای کل بدن هستند.

می‌توانید از متخصصان ابوریحان در مورد مصرف داروها و مکمل‌های برای تسکین درد مفاصل کمک بگیرید.

3- تمرین‌ های ورزشی روش موثری برای درمان درد مفاصل

نقش تمرین های ورزشی در درمان درد مفاصل

ورزش یکی از روش‌های موثر برای پیشگیری از بروز درد مفاصل است. هم‌چنین ورزش کردن برای تسکین ناراحتی‌های افرادی که از ضعف و درد مفاصل رنج می‌برند، مفید است. می‌توانید با ورزش کردن، به مفاصل و عضلات خود قدرت ببخشید، فشار را از روی آن‌ها بردارید و باعث کاهش درد آن‌ها شوید. البته نباید ورزش‌های با شدت زیاد انجام دهید.

4- روش درمان تهاجمی برای درمان درد مفاصل

می‌توان از جراحی نیز برای درمان دردهای مفاصلی که طولانی مدت هستند یا در برابر روش‌های درمانی دیگر مقاومت می‌کنند، استفاده کرد. این روش شامل انواع مختلفی می شد که آرتوسکوپی یکی از آن‌هاست.

کلام آخر

درد مفاصل دلایل مختلفی دارد و هر دلیل خاص برای درد مفاصل، درمان خاصی را می‌طلبد. از این رو تصمیم‌گیری سر خود در مورد درد مفاصل ممکن است شرایط را برای شما دشوارتر کند. برای تشخیص علت و درمان درد مفاصل خود، متخصصان ابوریحان را فراموش نکنید.

۱ دیدگاه در “دلایل و روش های درمان درد مفاصل چیست؟

  1. خیلی ممنون از این مطلب کاربردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.