احتیاط های خاص

9 دلیل بی حسی بدن را بشناسید

بی حس شدن بدن

بی حس شدن اعضای بدن می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد پس نمی‌توان نسخه یکسانی برای چنین مشکلی تجویز کرد. در مورد چنین مشکلی نباید سریع ذهنتان به بیماری‌های مهلک برود و نه باید آن را نادیده بگیرید. در این مقاله به صورت خلاصه به برخی از دلایل بی حسی اعضای بدن پرداخته می‌شود.

1- خودزنی سیستم ایمنی بدن

اگر سیستم ایمنی اشتباها به بدن حمله کند، علائمی را در بدنتان احساس می‌کنید. این علائم از ضعف و سوزن سوزن شدن اندام‌ها شروع می‌شود و ممکن است به بی‌حسی کل بدن منجر شود. این اشتباه سیستم ایمنی ممکن است باعث ایجاد سختی در هنگام راه رفتن، دشوار کردن بلع مواد غذایی، بالا بردن سرعت ضربان قلب، تغییر دادن فشار خون، ایجاد اختلال در تنفس و به وجود آوردن مشکلات دیگر شود.

2- کمبود ویتامین B12 و بی حس شدن بدن

اگر ویتامین B12 بدنتان کم شود، در دست و پایتان احساس سوزن سوزن شدن و سستی می‌کنید. این سستی با کم‌حوصلگی، ضعف، خستگی، کم‌خونی و آماس زبان همراه است.

کمبود ویتامین B12 و بی حس شدن بدن

ویتامین B12 فواید بسیاری برای بدن دارد. این ویتامین از کم‌خونی پیشگیری می‌کند و می‌تواند کم‌خونی را درمان کند. در واقع بدن برای ساخت و بازسازی سلول‌های قرمز خون نیاز مبرم به ویتامین B12 دارد. از دیگر مزایای این ویتامین، کمک به رشد کودکان، تقویت قلب، درمان سردردهای میگرنی و درمان افسردگی است.

3- قرار گرفتن بدن در وضعیت نامناسب

بی حس شدن اعضای بدن همیشه هم دلایل خطرناکی ندارد. اگر اندام‌های بدن را در زمان طولانی در وضعیت نامناسب قرار دهید، بی حس می‌شوند یا اصطلاحا خواب می‌روند. دلیل بروز این مشکل این است که در چنین مواقعی، فشار طولانی مدت روی عصب‌های اعضای بدن وجود دارد. بنابراین کم کم دیگر قسمت‌هایی از بدنتان را که تحت فشار قرار می‌گیرد، حس نمی‌کنید. این بی حسی پس از از بین رفتن فشار، به تدریج از بین می‌رود.

4- ایستادن یا نشستن طولانی مدت و بی حسی بدن

اگر برای طولانی مدت بایستید یا در یک جای ثابت بنشینید، اعضای بدنتان خسته می‌شوند! در چنین حالت‌هایی، خون‌رسانی به بدن کاهش پیدا می‌کند و احساس بی حسی در اندام‌های درگیر به وجود می‌آید.

5- بی حس شدن بدن به دلیل یک حمله هراس

وقتی دچار حمله هراس می‌شوید و ترس زیادی وجودتان را فرا می‌گیرد، معمولا بدن اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند. دلیل این دریافت پایین اکسیژن این است که در هنگام بروز حمله هراس، انسان به صورت بریده بریده نفس می‌کشد. وقتی مغز اکسیژن کافی دریافت نکند، عصب‌ها نمی‌تواند عملکرد درستی داشته باشند. همه این تغییرات باعث می‌شود که حس اندام‌ها به تدریج از بین برود.

بی حس شدن بدن بر اثر دندان درد

البته چنین مشکلی موقتی است و پس از برطرف شدن حمله هراس و شروع دوباره تنفس عادی، احساس بی‌ حسی کم کم از بین می‌رود.

6- بی حس شدن بدن بر اثر دندان درد

اگر به دندان درد مبتلا شوید، ممکن است علاوه بر درد دندان، مشکلات دیگری نیز درگیرتان کند. یکی از این مشکلات، بروز احساس بی حسی در بدن است. دندان درد باعث از بین رفتن عصب‌های بدن می‌شود. اثرات این مشکل در دست و پا و انگشتان احساس می‌شود.

7- آسیب‌های عصبی نیز با بی حس شدن بدن ارتباط دارند

هر جا صحبت از حس در میان است، پای عصب نیز وسط می‌آید. آسیب‌های عصبی مانند جراحت و صدمه در ستون فقرات گردنی می‌تواند باعث بی حس شدن دست‌ها شود. البته پاها نیز از آسیب‌های عصبی در امان نیستند. آسیب رسیدن به ستون فقرات کمری می‌تواند موجب بی حس شدن پاها شود.

هم‌چنین بعضی اوقات زخم‌های عمیق یا شکستگی‌های استخوانی می‌تواند باعث صدمه به اعصاب شوند. پس باید مراقب عصب‌های خود باشید. اگر آسیبی به سیستم عصبی بدن برسد، علاوه بر وجود درد در ناحیه آسیب دیده باید انتظار مشکلات دیگری را نیز داشت.

8- بی حسی ناشی از بیماری ام اس

اگر فردی، بی حسی و مور مور شدن طولانی مدت را تجربه کند، باید احتمال ابتلا به بیماری مالتیپال اسکلروز یا ام اس را در نظر داشت. البته باید توجه کرد که دلیل مشخصی برای این بی حسی وجود نداشته باشد. با این حال نباید به هر علامتی، یک بیماری نسبت داد و باید ابتدا تمامی علائم مربوط به یک بیماری را  بررسی کرد.

ام اس علائمی مانند مشکلات بینایی، مشکلات ذهنی و شناختی، مشکلات گفتاری، مشکلات بلع، اسپاسم عضلانی، مشکلات تنفسی و برخی علائم دیگر را به همراه دارد.

9- بی حسی ناشی از جهش ژنی

یک بیماری ارثی با نام عجیب شارکوت مری توث وجود دارد که آسیب‌های عصبی و ضعف عضلات برای بدن ایجاد می‌کند. علائم این بیماری را می‌توان بیشتر در پاها مشاهده کرد اما دست‌ها و بازوها نیز از این بیماری در امان نیستند.

بی حسی ناشی از جهش ژنی

افراد مبتلا به این بیماری، جهش‌های ژنتیکی دارند. این جهش‌های ژنتیکی به عصب‌های انتهایی و یا لایه‌های محافظ اطراف اعصاب آسیب می‌زند. در چنین شریطی، ارتباط مغز با سایر نقاط بدن با مشکل مواجه می‌شود. وقتی چنین اختلالی به وجود بیاید، ممکن است حتی دستور انقباض مغز توسط پاها دریافت نشود. این عدم پیروی پاها از مغز می‌تواند موجب زمین خوردن بیمار شود.

از طرف دیگر وقتی در ارتباط بین مغز و اعضای بدن اختلال وجود داشته باشد، ممکن است مغز پیام‌های درد را از طرف پا دریافت نکند. بنابراین مغز از پا بی خبر می‌ماند! مثلا اگر پای بیمار تاول بزند، ممکن است بدون این که خود بیمار متوجه شود چرک کند.

جمع بندی

بی حس شدن اعضای بدن مشکلی است که هم نباید آن را زیاد بزرگ بپندارید و دچار استرس شوید و همچنین نباید آن را نادیده بگیرید و سرسری از کنار آن بگذرید. اگر با توجه به علائم بیماری‌ها و مشکلاتی که با آن مواجه هستید، به ابتلا به یک بیماری خاص مشکوک شدید، باید فورا به پزشک متخصص مراجعه کنید. مراجعه به پزشک را به تاخیر نیندازید. اگر مشکلی وجود نداشته باشد چیزی را از دست نداده‌اید و خودتان را مورد معاینه قرار داده اید. ولی اگر دور از جان دچار بیماری شده باشید، با مرجعه به موقع به پزشک می‌توانید از پیشرفت بیماری جلوگیری کنید و زودتر درمان شوید.

متخصصان ابوریحان همیشه برای آنکه شما را در حفظ سلامتی‌تان یاری دهند، حاضرند.

۲ دیدگاه در “9 دلیل بی حسی بدن را بشناسید

  1. مینو گفت:

    خیلی عالی بودممنونم

  2. M گفت:

    سلام برا این بی حسی بدن چ ویتامین های باید بگیریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.