احتیاط های خاص, بیماری ها

10 دلیل گزگز کردن دست و پا

گزگز-كردن-بدن

گزگز کردن یا سوزن سوزن شدن دست و پا برای همه ما پیش آمده است. ولی آیا این گزگز کر‌دن‌ها دلایل خاصی دارند؟ آیا باید گزگز کردن دست و پا را جدی بگیریم یا خیلی مهم نیستند؟ گزگز کردن دست و پا دلایل متنوعی دارد. در این مقاله به دلایل گزگز کردن دست و پا می‌پردازیم.

معمولا احساس گزگز کردن نشانه مشکل خاصی در بدن نیست. ولی اگر علائمی مانند مشکلات عدم تعادل، درد، ضعف یا تغییر کیفیت بینایی همراه این احساس خود را نشان داد، ممکن است پای مسئله مهم‌تری در میان باشد. به برخی از دلایل گزگز کردن در ادامه اشاره می شود:

1- ابتلا به دیابت یا قرار گرفتن در مسیر ابتلا به این بیماری

یکی از دلایل اصلی سوزن سوزن شدن پا، ابتلا به بیماری دیابت است. سوزن سوزن شدن پا می‌تواند این هشدار را به شما بدهد که به دیابت مبتلا شده‌اید یا در راه ابتلا به این بیماری هستید. اگر اضافه وزن، احساس گرسنگی یا تشنگی جدید دارید، فعالیت بدنی زیادی ندارید یا سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت نوع 2 را دارید، سوزن سوزن شدن پایتان را جدی بگیرید و هر چه زودتر یک آزمایش قند خون بدهید.

دیابت و گزگز کردن دست و پا

سوزن سوزن شدن پا براثر دیابت

2- تحت فشار بودن عصب

گزگز شدن دست و پا می‌تواند به دلیل تحریک یا فشرده شدن عصب‌های کمر اتفاق بیفتد. این فشردگی یا تحریک اعصاب می‌تواند در اثر تورم یا صدمه ایجاد شود. فشردگی عصب، علاوه بر ایحاد احساس گزگز، علائمی مانند محدودیت در حرکت و درد را به دنبال دارد.

3- ورود برخی سموم به بدن

اگر سم خورده باشید یا سم از طریق پوست جذب بدنتان شده باشد، پاهایتان دچار گزگز می‌شود. سمومی مانند آرسنیک، تالیوم، جیوه و ضد یخ‌ها چنین مشکلی برایتان ایجاد می‌کنند.

4- استرس

استرس و گزگز کردن بدن

استرس بر گزگز دست و پا تاثیرگذار است

استرس تقریبا در تشدید شدن هر دردی نقش دارد. با کنار گذاشتن یا کمرنگ کردن استرس‌هایتان می‌توانید گام بزرگی برای سالم ماندن خود بردارید. استرس و اضطراب بر گزگز کردن پاها نیز تاثیر دارد. افرادی که دچار اضطراب می‌شوند، با سرعت بالا  نفس می‌کشند. همین موضوع موجب گزگز کردن پاهای آنان می‌شود.

البته این تنها دلیل تاثیر استرس بر گزگز کردن پاها نیست. یک دلیل روانی نیز برای ارتباط بین اضطراب گزگز کردن پاها وجود دارد. وقتی دچار استرس می‌شوید، نسبت به حس‌های بدنتان آگاه‌تر و حساس‌تر می‌شوید که این موجب به وجود آمدن احساس گزگز در پاهایتان می‌شود.

5- کمبود ویتامین

یکی از دلایل مورمور شدن دست و پا کمبود ویتامین است. کمبود ویتامین‌های B1، B3، B6، B12 و E موجب گزگز کردن دست و پا می‌شود. چون این ویتامین‌ها نقش بسیار مهمی که در عملکرد عصبی بدن ایفا می‌کنند، کمبودشان سبب بروز چنین مشکلاتی می‌شود.

البته فقط کمبود ویتامین موجب گزگز کردن نمی‌شود. بعضی اوقات میزان بیش از حد ویتامین بدن این مشکل را ایجاد می‌کند. مثلا افزایش بیش از حد ویتامین B6 بدن باعث سوزن سوزن شدن پاها می‌شود.

6- بیماری ام اس

گزگز کردن و بی‌حسی دست و پا از علائم اولیه بیماری ام اس هستند. البته چنین علائمی احتمال دارد قبل از تشخیص داده شدن بیماری نیز بروز کند. ارتباط گزگز کردن دست و پا و ام اس به این معنا نیست که هر گزگز شدنی را به عنوان علائم ام اس در نظر بگیرید ولی اگر علائم دیگر بیماری ام اس مانند مشکلات بینایی، دردهای مختلف، خستگی، سرگیجه، مشکلات برقراری ارتباط و غیره خود را نشان دادند، باید به ابتلا به این بیماری مشکوک شد.

گزگز شدن دست و پا، می‌تواند با نارسایی کلیه نیز مرتبط باشد.

7- نارسایی کلیه

گزگز شدن ممکن است ناشی از آسیب فشار تکرارشونده است

اگر در کنار مور مور شدن دست و پا، علائم دیگری مانند گرفتگی و پیچیدگی عضلات و ضعف عضلانی بروز پیدا کرد، ممکن است مشکل از نارسایی کلیه باشد.

8-   آسیب فشار تکرارشونده به عضلات بدن

اگر بیش از حد، به صورت طولانی مدت و بی‌وقفه یک فعالیت تکراری را انجام دهید، در ناحیه مورد فشار قرار گرفته دچار احساس گزگز یا مورمور می‌شوید. آسیب‌های خاصل از فشارهای تکراری معمولا روی مچ و دست، بازو و آرنج و گردن و شانه تاثیرگذار است.

آسیبی که بر اثر فشار تکرارشونده وارد می‌شود، می‌تواند با درد، التهاب، حساسیت، سفتی و گرفتگی عضله و احساس ضعف همراه باشد.

9- تنگی کانال ستون فقرات

اگر کانال ستون فقرات تنگ شود یا فضاهای بین ستون فقرات باریک شود، می‌تواند موجب فشار به اعصاب شود. این فشار آمدن به اعصاب می‌تواند احساس سوزن سوزن شدن هر دو پا را ایجاد کند. این مشکلات ممکن است با افزایش سن از 50 سال به بعد به وجود بیایند.

10- کم‌ کاری تیروئید 

کم‌کاری تیروئید، تعادل هورمون‌های بدن را به هم می‌ریزد و می‌تواند تورم ایجاد کرده و به اعصاب فشار وارد کند. اگر گزگز پایتان با خستگی، خشکی پوست و افزایش وزن همراه بود، نسبت به کم‌کاری تیروئیدتان مشکوک شوید.

سخن پایانی

گزگز کردن دست و پا نباید ساده انگاشته شود. با این که این گزگز شدن‌ها ممکن است دلیل بر وجود مشکلات سلامتی در بدن شما نباشند ولی اگر با علائم دیگری ظاهر شوند، باید جدی گرفته شوند. در این مقاله فقط به 10 دلیل گزگز کردن دست و پا اشاره شد. بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات دیگر وجود دارند که موجب سوزن سوزن شدن می‌شوند.

به سلامتی خود حساس باشید و علائم را جدی بگیرید. با مراجعه به متخصصان ابوریحان علت گزگز کردن دست و پای خود را بررسی کنید و درمان های مورد نیاز را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.