دسته‌بندی نشده

آیا رهایی از درد سیاتیک با فیزیوتراپی امکان پذیر است؟

رهایی از سیاتیک با فیزیوتراپی

سیاتیک یکی از بیماری هایی است که درد آن زندگی روزمره بسیاری از بیمارها را دچار اختلال می کند. اما برای رهایی از درد سیاتیک و درمان این بیماری باید چه اقداماتی انجام داد؟ یکی از روش های درمان سیاتیک فیزیوتراپی است. پس جواب سوالی که در عنوان مقاله پرسیده شد، مثبت است! در این مقاله در مورد بیماری سیاتیک، علائم سیاتیک و نجات از سیاتیک با فیزیوتراپی توضیحاتی ارائه می شود که می تواند برایتان مفید باشد. پس با مجتمع فیزیوتراپی ابوریحان همراه باشید.

سیاتیک چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

به دردی که از پایین کمر تا ساق پا ادامه پیدا می کند، درد سیاتیک گفته می شود. برای درمان سیاتیک روش های مختلفی وجود دارد. اما فیزیوتراپی و ورزش در خط اول درمان این بیماری قرار دارند. درمان سیاتیک با فیزیوتراپی علائم بیماری را کاهش داده و از عود مجدد آن جلوگیری می‌ کند. برای این که با درمان سیاتکی با فیزیوتراپی آشنا شوید، کمی زود است! بهتر است ابتدا با علائم بیماری سیاتیک، تشخیص این بیماری و راه های نجات از سیاتیک آشنایی پیدا کنید تا نوبت به درمان این بیماری برسد.

علائم بیماری سیاتیک چیست ؟

سیاتیک که از پایین کمر شروع شده و به ساق پا می رسد، یکی از طولانی ترین اعصاب بدن است. درد سیاتیک زمانی رخ می دهد که به دلیل فتق دیسک، وجود زائده استخوانی روی ستون فقرات یا تنگی ستون فقرات به بخشی از عصب فشار وارد شود. مشخصه سیاتیک دردی است که از پایین ستون فقرات به باسن و پشت ساق پا انتشار پیدا می کند. معمولا این درد فقط یک سمت بدن را درگیر می کند. شدت درد از خفیف تا شدید متغیر است. ممکن است درد در هنگام سرفه و عطسه بدتر شود یا در اثر نشستن طولانی مدت تشدید شود. بعضی از بیماران علاوه بر درد مشکلات دیگری مثل بی حسی، گز گز یا ضعف عضلات پا را تجربه می کنند.

عواملی مثل افزایش سن، نشستن طولانی مدت، چاقی و حمل بارهای سنگین احتمال ابتلا به سیاتیک را افزایش می دهند. بیماران دیابتی هم در معرض ابتلا به سیاتیک قرار دارند. چون افزایش قند خون احتمال آسیب دیدگی عصب را افزایش می دهد. در ادامه به راهکارهایی برای نجات از سیاتیک اشاره می شود.

بیشتر بخوانید: « آیا نقرس خطرناک است ؟ خطرات بیماری نقرس چیست؟ »

نجات از سیاتیک ، درمان سیاتیک با فیزیوتراپی

تشخیص و درمان سیاتیک چگونه انجام می شود؟

تشخیص بیماری با معاینه فیزیکی شروع می شود. پزشک رفلکس ها و قدرت عضلات شما را بررسی می کند. ممکن است از شما بخواهد که روی انگشتان پا یا پاشنه پا راه بروید؛ یا در حالیکه دراز کشیده اید پاهای خود را یکی یکی بلند کنید. معمولا درد ناشی از سیاتیک طی این فعالیت ها بدتر می شود. اگر درد شدید باشد یا بهبود پیدا نکند از روش های دیگری مثل MRI، سی تی اسکن و الکترومیوگرافی (EMG) برای تشخیص کمک گرفته می شود.

با برخی از روش های درمانی سیاتیک آشنا شوید

در صورتی که خود مراقبتی به تسکین درد منجر نشود، پزشک بعضی از روش های درمانی زیر برای رهایی از درد سیاتیک را به شما پیشنهاد می دهد:

  • دارو درمانی: در این روش از داروهای مختلف برای تسکین درد و کاهش التهاب استفاده می شود.
  • فیزیوتراپی: وقتی درد حاد بهبود پیدا می کند، یک برنامه توان بخشی برای جلوگیری از آسیب های بعدی طراحی می شود. این برنامه شامل تمریناتی برای اصلاح وضعیت بدن، تقویت عضلات کمر و بهبود انعطاف پذیری است.
  • تزریق استروئید: در این روش داروی کورتیکواستروئید در اطراف ریشه عصب درگیر تزریق می شود. کورتیکواستروئیدها با سرکوب التهاب به کاهش درد کمک می کنند.
  • جراحی: به بیماران مبتلا به ضعف عضلانی یا اختلال عملکرد روده و مثانه که به سایر درمان‌ها پاسخ نمی دهند، جراحی پیشنهاد می شود.

درمان سیاتیک با فیزیوتراپی

درمان سیاتیک با فیزیوتراپی چه اهمیتی دارد؟

فیزیوتراپی که حدودا 4 تا 6 هفته طول می کشد، نقش مهمی در درمان سیاتیک دارد. فیزیوتراپی به تقویت و تحرک اندام‌ های مختلف بدن شامل کمر، لگن، باسن و ران کمک می ‌کند. برای اینکه نتیجه فیزیوتراپی در درمان بیماری موفقیت آمیز باشد و رهایی از درد سیاتیک را تجربه کنید، به تکرار جلسات درمانی در فواصل زمانی معین نیاز است. در طول درمان سیاتیک ممکن است از درمان های تسکین دهنده درد مثل دارو درمانی یا تزریق استروئید هم استفاده شود.

فیزیوتراپی در درمان و نشانه ها و علائم سیاتیک با چه اهدافی انجام می شود؟

اگر درمان علائم سیاتیک با استفاده از فیزیوتراپی به درستی صورت پذیرد، بیمار چه بهبودهایی را تجربه می کند؟ برخی از اهدافی که فیزیوتراپی برای درمان علائم سیاتیک در پی درستیابی به آن است، عبارت هستند از:

  • فراهم کردن امکان حرکت بدون درد
  • تسکین درد کمر، ران و پا
  • کاهش اسپاسم عضلات
  • بهبود عملکرد ستون فقرات و اندام های تحتانی بدن

چه تکنیک هایی در فیزیوتراپی برای درمان سیاتیک به کار می رود؟

در ابتدا فیزیوتراپیست در مورد تاریخچه پزشکی و علائمی که دارید، سوال می کند. همچنین از شما می خواهد یک سری حرکات را انجام دهید تا توانایی شما برای حرکت را ارزیابی کند. فیزیوتراپیست با توجه به این ارزیابی ها برنامه درمانی را مشخص می کند. این برنامه ممکن است با توجه به روند بهبودی طی جلسات فیزیوتراپی تغییر کند.

شاید این مقاله هم برایتان جالب باشد: « علائم روماتسیم و انواع آن را بشناسید! »

 درمان سیاتیک با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی فعال و غیر فعال یعنی چه؟

فیزیوتراپیست با توجه به شرایط بیمار از ترکیبی از روش‌های درمانی کمک می گیرد. در فیزیوتراپی از روش های فعال و غیرفعال برای تسکین درد استفاده می شود. در روش غیرفعال تمام اقدامات درمانی توسط فیزیوتراپیست انجام می شود. اما در روش فعال به مشارکت بیمار نیاز است.

در فیزیوتراپی فعال و غیرفعال از تکنیک های مختلفی برای درمان سیاتیک استفاده می شود. در روش فعال، تمرینات ورزشی به شما آموزش داده می شود. این تمرینات به کاهش درد، افزایش قدرت عضلانی و بهبود انعطاف پذیری کمک می کنند.

بیشتر بخوانید: « دلایل درد کف پا و درمان آن »

تکنیک های مورد استفاده در فیزیوتراپی غیر فعال چیست؟

در فیزیوتراپی غیرفعال، تکنیک های زیادی مورد استفاده قرار می گیرند که در این بخش به بعضی از آن ها اشاره می کنیم:

  • گرما درمانی و سرما درمانی: گرما درمانی خون رسانی به منطقه مورد نظر را افزایش داده و به کاهش اسپاسم عضلانی کمک می کند. سرما درمانی باعث کاهش گردش خون و کاهش التهاب و درد می شود. معمولا این 2 روش به طور متناوب انجام می شوند تا بهترین نتیجه حاصل شود.
  • تحریک عصب الکتریکی از راه پوست (TENS): در این روش به کمک جریان الکتریکی بی خطر عضلات تحریک می شوند. این تکنیک به کاهش اسپاسم عضلات و کاهش درد کمک می کند.
  • اولتراسوند: اولتراسوند یک روش رایج در درمان سیاتیک با فیزیوتراپی است. در این روش، امواج صوتی به داخل عضلات نفوذ کرده و با ایجاد گرما سبب افزایش گردش خون می شود. تقویت گردش خون به کاهش اسپاسم عضلات و درد منجر می شود.

نتیجه گیری

یکی از راه های موثر برای نجات از سیاتیک ، استفاده از تکنیک های فیزیوتراپی است. به بهره گیری از تکنیک های مناسب فیزیوتراپی می توانید گام های موثری برای رهایی از درد سیاتیک انجام دهید. متخصصان مجتمع فیزیوتراپی ابوریحان می توانند به شما برای درمان سیاتیک با فیزیوتراپی کمک کنند. در مجتمع فیزیوتراپی ابوریحان ، سیستم پذیرش بیماران و نوبت دهی همه روزه از ساعت 7 تا 21 به صورت تلفنی و حضوری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.