ستون فقرات

آسیب های شایع ستون فقرات

ستون فقرات بخش مهمی از ساختار اسکلتی بدن ما را تشکیل می‌دهد. ستون فقرات علاوه بر پشتیبانی سر، شانه‌ها و بالاتنه و فراهم آوردن قدرت‌های حرکتی برای ما، به عنوان دالانی برای عبور نخاع عمل می‌کند. نخاع مجموعه‌ای از اعصاب است گه مغز را به بقیه نقاط بدن متصل می‌کند. مغز به وسیله نخاع به اجزای بدن فرمان حرکتی می‌دهد. عوامل درونی و بیرونی مختلف می‌تواند موجب بروز آسیب های ستون فقرات شود. در این مقاله راجع به رایج‌ترین آسیب های ستون فقرات اشاره می‌شود و در مورد هر کدام توضیحاتی داده می شود.

آرتروز، یک آسیب ستون فقرات متداول

اگر غضروف از بین مفصل‌ها جدا شود یا پوسیده یا زمخت شوند، آرتروز رخ می‌دهد. آرتروز ممکن است در بخش‌های مختلف بدن ایجاد شود ولی رایج‌ترین قسمت‌هایی که آرتروز رخ می‌دهد، در دست‌ها، قسمت پشت، باسن و زانو است.

آرتروز گردنی

بیماری آرتروز گردنی یا اسپوندیلوز گردنی نتیجه از کار افتادگی تدریجی گردن به دلیل بالا رفتن سن است. در این بیماری، رباط‌هایی که مهره‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند، ممکن است سفت و محکم شوند.

لغزش دیسک

بین هر کدام از مهره‌ها، بالشی وجود دارد که باعث می‌شود مهره‌ها خراشیده یا سائیده نشوند. این بالش را اصطلاحا دیسک می‌نامند. با بالا رفتن سن، دیسک‌ها رو به خشک شدن می‌روند و اگر فشار زیادی به کمر بیاید، ممکن است دیسک پاره یا شکسته شود.

آسیب ستون فقرات

اسکولیوزیس از متداول ترین آسیب های ستون فقرات

اسکولیوزیس یا اسکولیوز چرخش غیر طبیعی ستون فقرات یا انحراف ستون فقرات به طرفین است که ممکن است ناشی از ناهنجاری‌های رشدی باشد. این بیماری هم در کودکان و هم در بزرگسالان دیده می‌شود. رایج‌ترین انواع اسکولیوزیس عبارت هستند از: اسکولیوز ایدیوپاتیک، اسکولیز عضلانی، اسکولیز دژنراتیو و اسکولیوز مادرزادی.

تنگی کانال نخاع 

همان‌طور که اشاره شد، یکی از کارکردهای ستون فقرات ایجاد کانال برای عبور نخاع است. اگر این کانال‌ها تنگ شوند، استخوان می‌توانند به نخاع فشار بیاورند. هر بار که استخوان‌ها به نخاع فشار می آورند، احساس درد، سوزش و بی حسی یا احساس ضعف در فرد بیمار ایجاد می‌شود. یکی رایج‌ترین دلایل تنگی کانال نخاع، آرتروز است.

آسیب نخاعی

رسیدن آسیب به نخاع بر اثر حادثه‌هایی مثل تصادف با اتوموبیل، حادثه ورزشی، سقوط از ارتفاع یا ضربه شدید می‌تواند باعث کبودی نخاع یا قطع شدن بخش‌هایی از خون رسانی به نخاع شود. بسته به نوع شدت آسیب به نخاع، ممکن است مغز شما توانایی کنترل بخشی از بدن را از دست بدهد.

آسیب نخاعی

 

لغزش مهره

منظور از لغزش مهره‌ها، حرکت مهره‌ها به اطراف است به گونه‌ای که مهره‌های بالایی و پایینی در یک راستا قرار نمی‌گیرند. لغرش مهره مهم ترین علت بروز درد در قسمت تحتانی کمر است. افراد با سنین بالا دچار این عارضه می‌شوتد ولی جوانان نیز از این آسیب مصون نیستند. ورزش‌هایی مانند وزنه‌برداری که به کمر فشار وارد می‌کنند، نیز می‌توانند باعث لغزش مهره شوند.

 

جمع بندی

ستون فقرات علاوه بر این که به نوعی ستون بدن ماست، به دلیل حفاظت از نخاع اهمیت زیادی دارد و باید بسیار مراقب آن باشیم. نخاع در واقع مسیر ارتباطی مغز با اعضای حرکتی بدن است. هرگونه سهل‌انگاری و عدم مراقبت از ستون فقرات ممکن است اعصاب و حرکات بدن را دچار مشکل کند.

اگر احساس می‌کنید به هرکدام از این آسیب های ستون فقرات دچار هستید، می‌توانید نظرات پزشکان مجتمع فیزیوتراپی ابوریحان را بدانید و متوجه شوید که آیا واقعا مشکلی وجود دارد یا نگرانی‌تان بی مورد است. فقط توجه داشته باشید که سهل‌انگاری و بی‌توجهی به مشکلتان چیزی را درست نمی‌کند و مشکلات را بیشتر می‌کند. امیدواریم همواره سالم و تندرست باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.