دسته‌بندی نشده, کودکان

درمان فیزیوتراپی در کودکان

فیزیوتراپی کودکان

وقتی از فیزیوتراپی صحبت می‌شود، معمولا فیزیوتراپی بزرگسالان به ذهن می‌آید ولی کودکان نیز در مواردی نیاز به فیزیوتراپی دارند. فیزیوتراپی برای کودکان به دلایل خاصی و باید توسط متخصصین فیزیوتراپی کودکان انجام شود. تفاوت‌های اساسی بین فیزیوتراپی کودکان و فیزیوتراپی بزرگسالان وجود دارد. در این مقاله درباره‌ی فیزیوتراپی کودکان و مواردی که باید به یک فیزیوتراپیست کودکان مراجعه کرد، توضیح می‌دهیم.

فیزیوتراپی کودکان چیست؟

فیزیوتراپیست کودکان ، متخصص حرکت نوزادان، کودکان و نوجوانان است. هدف این زمینه کلینیکی از فیزیوتراپی، بهبود توانایی‌های حرکتی کودک با استفاده از روش‌هایی مانند آموزش حرکات، نیرومندسازی، ورزش، کشش، برنامه‌های درمانی فشرده، به کارگیری تجهیزات سازگار، یادگیری‌های حرکتی و بازی است.

کمک‌های فیزیولوژیکی به کودکان در فیزیوتراپی تخصصی کودکان از جهات روانشناختی، فیزیولوژیکی و آناتومی شناختی کاملا متفاوت از کمک‌های فیزیولوژیکی به بزرگسالان است. در درمان فیزیوتراپی برای کودکان باید همه این جنبه‌ها مورد توجه قرار بگیرد. فیزیولوژیست کودکان، باید مهارت‌های رفتار با کودکان را دارا بوده و از ویژگی‌های روانشناختی کودکان، آگاه باشد. همچنین از ابزار ارزیابی مناسب برای طراحی برنامه‌های مناسب و با کیفیت برای فیزیوتراپی کودکان استفاده کند.

 بخش کودکان فیزیوتراپی ابوریحان با بروزترین تجهیزات درمانی و بهترین متخصصان در خدمت شماست.

یک متخصص فیزیوتراپی کودکان چطور می‌ تواند به کودکان کمک کند؟

یک فیزیوتراپیست کودک، مداخله زودهنگام را برای کودکانی پیشنهاد می‌دهد که احتمال می‌رود، تأخیرهای رشدی و عصبی و هم‌چنین اختلالات حسی مربوط به شنوایی و بینایی داشته باشند. هم‌چنین فیزیوتراپی به کودکانی که از آسیب‌های بیومکانیکی، موقعیتی و ورزشی رنج می‌برند، کمک می‌کند. بسیاری از کودکان ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند که اگر هر چه زودتر تشخیص داده شود و توسط فیزیوتراپیست کودکان درمان شود، مشکلات کمتری برای کودک، به همراه خواهد داشت.

معمولا یکی از موانعی که در فیزیوتراپی برای کودکان وجود دارد، مقاومت کودکان برای انجام دستورالعمل‌ها و تمرین‌های فیزیوتراپیست های کودکان است. باید کودک انگیزه‌های لازم برای انجام مراحل درمان را داشته باشد. یکی از روش‌های انگیزه دادن به کودک، استفاده از اسباب بازی‌ها و تبدیل کردن تمرین فیزیوتراپی به بازی برای کودکان است. شاید چنین مهارت‌هایی را یک فیزیوتراپیست بزرگسالان نداشته باشد. این تنها یکی از مواردی است که باعث می‌شود پیشنهاد کنیم که برای درمان‌های فیزیولوژیکی کوکانتان به یک فیزیوتراپیست کودکان مراجعه کنید.

 

اختلالات حرکتی کودکان و نگرانی‌های والدین

خوب به رفتار حرکتی نوزادان و کودکانتان دقت کنید تا بتوانید در صورت وجود هرگونه اختلالات حرکتی، متوجه آن‌ شوید. ممکن است با مشاهده برخی نشانه‌ها از اختلالات فیزیولوژیکی کودک یا نوزادتان، دچار نگرانی‌هایی شوید. اگر هر یک از این نشانه‌ها را در کودکانتان مشاهده کردید، حتما به یک فیزیوتراپیست کودکان مراجعه کنید.

برخی از نگرانی‌ها درباره مشکلات حرکتی کودکان، در موارد زیر وجود دارد:

  • نوزادان نارس (که زودتر از هفته 36 حاملگی به دنیا می‌آیند) یا نوزادان (کمتر از 1500 گرم)
  • نوزادان تازه متولد شده که در چرخاندن سر خود مشکل دارند.
  • نوزادان به خصوص نوزادان 7 ماهه که در پشت یا کنار سرشان، لکه‌های یکدست دارند.
  • نوزادانی که در غلت زدن، نشستن، خزیدن و راه رفتن مشکل دارند.
  • کودکان تازه راه افتاده با انگشتان کبوتری، پاهای کمانی، مچ‌های پای چرخنده.
  • کودکانی که در حفظ تعادل، راه رفتن و دویدن مشکل دارند.
  • زمین خوردن‌های زیاد، تعادل و ناهماهنگی در حرکت.
  • کودکان با وضعیت نادرست بدن یا کودکانی از دردهای مکرر عضلانی رنج می‌برند.
  • کودکان و نوجوانانی که در ورزش آسیب می‌بینند.

جمع‌بندی

بسیاری از روش‌های درمانی که برای کودکان استفاده می‌شود با روش‌های درمانی بزرگسالان، تفاوت دارد. فیزیوتراپی کودکان نیز با فیزیوتراپی بزرگسالان تفاوت‌هایی دارد؛ بنابراین برای درمان اختلالات فیزیولوژیکی کودکان باید به فیزیوتراپیست کودکان مراجعه کنید. در صورت مشاهده هر نوع اختلال فیزیولوژیکی در نوزادان، کودکان یا نوجوانانتان فورا به یک فیزیوتراپیست کودک مراجعه کنید و قبل از این که مشکل بزرگ شود، آن را درمان کنید. برای دریافت مشاوره های مربوط به فیزیوتراپی می‌توانید با  کارشناسان فیزیوتراپی ابوریحان تماس بگیرید.

امیدواریم شما و کودکانتان همواره سالم و تندرست باشید و نیازی به مجموعه درمانی ما پیدا نکنید!

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.